Työterveyshoitajien kokemuksia tunnejohtamisesta ja sen yhteydestä työhyvinvointiin
Tornikoski, Anna; Vikman, Tiia-Riikka (2025)
Tornikoski, Anna
Vikman, Tiia-Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092725287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092725287
Tiivistelmä
Työntekijän tunteet vaikuttavat merkittävästi työilmapiiriin ja -hyvinvointiin. Tunnejohtamisella on todettu olevan myönteinen vaikutus työntekijöiden positiivisiin tunteisiin, työsuoritukseen ja työtyytyväisyyteen. Näillä on vaikutus myös organisaation menestykseen. Vaikka tunnejohtamista on kansainvälisesti jo tutkittu, hoitotyön kontekstissa tutkimus on vähäistä ja sen määrittely puuttuu. Työterveyshoitaja kohtaa työssään paljon tunteita, mikä tekee tunnejohtamisesta työhyvinvointia tukevan tärkeän taidon.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia tunnejohtamisesta ja sen yhteydestä työhyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä työterveyshuoltopalveluita tuottavan organisaation kanssa. Aineisto kerättiin kahdeksalta (n = 8) työterveyshoitajalta puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tutkimustulokset voivat tuottaa tietoa työterveyshuollon organisaatioille sekä työterveyshoitajille ja heidän esihenkilöilleen tunnejohtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Tulosten perusteella tunnejohtaminen on työssä kohdatuksi tulemista, joka syntyy toiset huomioon ottavasta ja arvostavasta asenteesta. Toimiakseen tunnejohtamiseen tarvitaan työntekijän, esihenkilön ja työyhteisön tunnetaitoja. Organisaation tunteiden käsittelyn tuki voi edistää työyhteisön hyvinvointia. Tukea kaivataan erityisesti asiakastyössä syntyneiden tunteiden purkamisen mahdollistumiseksi.
Tunnejohtamistaitoja voidaan pitää muiden tarvittavien taitojen rinnalla tärkeänä osana työterveyshoitajan ammatillista osaamista, ja niiden kehittäminen tulisi aloittaa jo opiskeluvaiheessa. Tulevaisuudessa työterveyshoitajille tulisi tarjota enemmän tukea tunteiden käsittelyyn. Aiheesta tarvitaan lisää hoitotieteellistä tutkimusta, jotta tunnejohtamista ja sen yhteyttä työhyvinvointiin ymmärrettäisiin paremmin.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien kokemuksia tunnejohtamisesta ja sen yhteydestä työhyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä työterveyshuoltopalveluita tuottavan organisaation kanssa. Aineisto kerättiin kahdeksalta (n = 8) työterveyshoitajalta puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tutkimustulokset voivat tuottaa tietoa työterveyshuollon organisaatioille sekä työterveyshoitajille ja heidän esihenkilöilleen tunnejohtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseksi.
Tulosten perusteella tunnejohtaminen on työssä kohdatuksi tulemista, joka syntyy toiset huomioon ottavasta ja arvostavasta asenteesta. Toimiakseen tunnejohtamiseen tarvitaan työntekijän, esihenkilön ja työyhteisön tunnetaitoja. Organisaation tunteiden käsittelyn tuki voi edistää työyhteisön hyvinvointia. Tukea kaivataan erityisesti asiakastyössä syntyneiden tunteiden purkamisen mahdollistumiseksi.
Tunnejohtamistaitoja voidaan pitää muiden tarvittavien taitojen rinnalla tärkeänä osana työterveyshoitajan ammatillista osaamista, ja niiden kehittäminen tulisi aloittaa jo opiskeluvaiheessa. Tulevaisuudessa työterveyshoitajille tulisi tarjota enemmän tukea tunteiden käsittelyyn. Aiheesta tarvitaan lisää hoitotieteellistä tutkimusta, jotta tunnejohtamista ja sen yhteyttä työhyvinvointiin ymmärrettäisiin paremmin.