Hius- ja kauneudenhoitoalan opettajan hyvä pedagoginen sisältötieto lisää opiskelijan oppimista ja motivaatiota
Andersén, Mila; Kiikeri, Pia (2025)
Andersén, Mila
Kiikeri, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925345
Tiivistelmä
Hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisen opettajan keskeinen tehtävä on ohjata opiskelijoita kehittymään ammatilliselta osaamiseltaan sille tasolle, että he voivat työllistyä alalle. Tänä päivänä opettajan työ voi kuitenkin olla haastavaa, sillä opettajan työnkuva on varsin monimuotoinen ja vaatii monipuolista asiantuntijuutta.
Opettajan asiantuntijuus ja innostus heijastuu opiskelijoiden motivaatioon ja oppimistuloksiin. Kun opettaja on hyvä työssään, heijastuu opiskelijoiden oppimistuloksiin, joka puolestaan parantaa työssä viihtyvyyttä. Asiantuntijuus ei kuitenkaan ole pysyvää, vaan vanhenee nopeasti, ellei sitä kehitä jatkuvasti esimerkiksi kouluttautumalla.
Tässä artikkelissa käsittelemme hius- ja kauneudenhoitoalan opettajuutta PCK-mallin (Pedagogical Content Knowledge) näkökulmasta, jossa yhdistyvät ammatillinen sisältötieto ja pedagoginen tieto. Lopuksi tarkastelemme kuutta keskeistä osa-aluetta, jotka sisältyvät hyvään hius- ja kauneudenhoitoalan opettajuuteen.
Opettajan asiantuntijuus ja innostus heijastuu opiskelijoiden motivaatioon ja oppimistuloksiin. Kun opettaja on hyvä työssään, heijastuu opiskelijoiden oppimistuloksiin, joka puolestaan parantaa työssä viihtyvyyttä. Asiantuntijuus ei kuitenkaan ole pysyvää, vaan vanhenee nopeasti, ellei sitä kehitä jatkuvasti esimerkiksi kouluttautumalla.
Tässä artikkelissa käsittelemme hius- ja kauneudenhoitoalan opettajuutta PCK-mallin (Pedagogical Content Knowledge) näkökulmasta, jossa yhdistyvät ammatillinen sisältötieto ja pedagoginen tieto. Lopuksi tarkastelemme kuutta keskeistä osa-aluetta, jotka sisältyvät hyvään hius- ja kauneudenhoitoalan opettajuuteen.