Neurovähemmistöjen osallisuus yhteiskunnassa : Kyselytutkimus neurovähemmistöjen edustajille
Ojala, Krista (2025)
Ojala, Krista
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925349
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan neurovähemmistöön kuuluvien henkilöiden kokemuksia osallisuudesta suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa esiin vastaajien omia näkemyksiä sekä tunnistaa niitä rakenteellisia tekijöitä, jotka vaikuttavat osallisuuden mahdollistumiseen tai estymiseen. Aineisto kerättiin verkkopohjaisella kyselyllä yhteistyössä #näeNepsy ry:n kanssa, ja siihen osallistui 156 neurovähemmistöihin lukeutuvaa henkilöä. Suurimmalla osalla vastaajista oli virallinen neuropsykiatrinen diagnoosi, mutta myös itseidentifioituneet hyväksyttiin mukaan.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Määrällisessä osiossa käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen osallisuusindikaattoria, joka mittaa osallisuutta neljällä ulottuvuudella. Laadullinen aineisto koostui avoimista vastauksista, joita analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että neurovähemmistöjen osallisuus jää usein ehdolliseksi. Vastaajat kokivat, ettei heidän viestintäänsä tai toimijuuttaan tunnisteta tai arvosteta riittävästi julkisissa palveluissa, koulutuksessa tai työelämässä. Samansuuntaisia havaintoja maskaamisen kuormittavuudesta on tuotu esiin myös suomalaisessa keskustelussa (Hinkula, 2021; Suoranta, 2025). Kansainvälisesti maskaamista on kuvattu ’parhaan normaalin esittämisenä’, joka kuluttaa voimavaroja ja heikentää hyvinvointia (Hull et al., 2017). Hyväksynnän kokemus puolestaan liittyy suoraan mielenterveyteen ja osallisuuden tuntee-seen: Cage et al. (2018) osoittavat, että hyväksyntä vähentää syrjäytymisen ja kuormittumisen riskiä. Osallisuus vahvistui erityisesti silloin, kun ympäristö mahdollisti yksilöllisen osallistumisen, vaihtoehtoiset vuorovaikutustavat ja vertaistuen hyödyntämisen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui neurodiversiteettiparadigman ja sosiaalisen mallin pohjalle, jotka korostavat neurologisen moninaisuuden arvostamista sekä yhteiskunnallisten rakenteiden merkitystä. Empatiakuilukäsite (Milton, 2012) ja Fraserin oikeudenmukaisuusteoria (2005) mahdollistivat rakenteellisen ja vuorovaikutuksellisen näkökulman neurovähemmistöjen osallisuuteen yksilölähtöisen ongelmakeskeisyyden sijaan.
Tutkimuksen tuloksiin perustuen laadittiin osallistamisen opas neurovähemmistöjen osallisuuden tukemiseksi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Määrällisessä osiossa käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen osallisuusindikaattoria, joka mittaa osallisuutta neljällä ulottuvuudella. Laadullinen aineisto koostui avoimista vastauksista, joita analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, että neurovähemmistöjen osallisuus jää usein ehdolliseksi. Vastaajat kokivat, ettei heidän viestintäänsä tai toimijuuttaan tunnisteta tai arvosteta riittävästi julkisissa palveluissa, koulutuksessa tai työelämässä. Samansuuntaisia havaintoja maskaamisen kuormittavuudesta on tuotu esiin myös suomalaisessa keskustelussa (Hinkula, 2021; Suoranta, 2025). Kansainvälisesti maskaamista on kuvattu ’parhaan normaalin esittämisenä’, joka kuluttaa voimavaroja ja heikentää hyvinvointia (Hull et al., 2017). Hyväksynnän kokemus puolestaan liittyy suoraan mielenterveyteen ja osallisuuden tuntee-seen: Cage et al. (2018) osoittavat, että hyväksyntä vähentää syrjäytymisen ja kuormittumisen riskiä. Osallisuus vahvistui erityisesti silloin, kun ympäristö mahdollisti yksilöllisen osallistumisen, vaihtoehtoiset vuorovaikutustavat ja vertaistuen hyödyntämisen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui neurodiversiteettiparadigman ja sosiaalisen mallin pohjalle, jotka korostavat neurologisen moninaisuuden arvostamista sekä yhteiskunnallisten rakenteiden merkitystä. Empatiakuilukäsite (Milton, 2012) ja Fraserin oikeudenmukaisuusteoria (2005) mahdollistivat rakenteellisen ja vuorovaikutuksellisen näkökulman neurovähemmistöjen osallisuuteen yksilölähtöisen ongelmakeskeisyyden sijaan.
Tutkimuksen tuloksiin perustuen laadittiin osallistamisen opas neurovähemmistöjen osallisuuden tukemiseksi.