Automatiserad insamling av kundutrustningsdata
Lönnqvist, Jesper (2025)
Lönnqvist, Jesper
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025375
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö, joka tehtiin ABB Oy:lle, käsittelee automatisoidun verkkopalvelun suunnittelua, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa asiakkaiden käytössä olevista ABB:n tuotteista kentällä. Palvelun tulisi olla helppokäyttöinen ja helposti jaettavissa uusille sekä vanhoille asiakkaille sähköpostin kautta. Palvelun tavoitteena oli nopeuttaa sisäisen tuotetietokannan päivitystä ja näin tehdä siitä täydellisemmän ja luotettavamman. Tärkeimmät tiedot olivat tuotetyyppi, sarjanumero, asiakas ja sijainti.
Jotta palvelu olisi asiakkaille kannattavaa, oli tärkeää löytää jotain, mitä he voisivat saada vastineeksi ajastaan ja tiedoistaan. Haastatteluiden avulla pyrittiin kartoittamaan asiakkaiden odotuksia palvelun sisällöstä ja toiminnasta sekä arvioimaan heidän yleistä kiinnostustaan tällaista palvelua kohtaan. Hyvien haastattelujen varmistamiseksi tutkittiin myös haastattelutekniikkaa. Asiakashaastattelujen lisäksi tutkittiin säädöksiä ja riskejä jotka liittyivät tietojen keräykseen, erilaisia alustoja palvelun rakentamiseen sekä tuoterekisteröintiä.
Tutkimuksen ja suunnittelun tuloksena oli valmis suunnitelma siitä, miten tällainen verkkopalvelu voitaisiin toteuttaa ja mitä sen toteuttaminen vaatisi. Suunnitelma, joka on jaettu kahteen vaiheeseen, käsittelee sitä, miten palvelu olisi rakennettu, miltä se voisi näyttää ja miten se voisi toimia teknisesti kulissien takana.
Jotta palvelu olisi asiakkaille kannattavaa, oli tärkeää löytää jotain, mitä he voisivat saada vastineeksi ajastaan ja tiedoistaan. Haastatteluiden avulla pyrittiin kartoittamaan asiakkaiden odotuksia palvelun sisällöstä ja toiminnasta sekä arvioimaan heidän yleistä kiinnostustaan tällaista palvelua kohtaan. Hyvien haastattelujen varmistamiseksi tutkittiin myös haastattelutekniikkaa. Asiakashaastattelujen lisäksi tutkittiin säädöksiä ja riskejä jotka liittyivät tietojen keräykseen, erilaisia alustoja palvelun rakentamiseen sekä tuoterekisteröintiä.
Tutkimuksen ja suunnittelun tuloksena oli valmis suunnitelma siitä, miten tällainen verkkopalvelu voitaisiin toteuttaa ja mitä sen toteuttaminen vaatisi. Suunnitelma, joka on jaettu kahteen vaiheeseen, käsittelee sitä, miten palvelu olisi rakennettu, miltä se voisi näyttää ja miten se voisi toimia teknisesti kulissien takana.
