Hållbar utveckling inom turistbranschen i Finland
Forsberg, Valter (2025)
Forsberg, Valter
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025396
Tiivistelmä
Organisaatioilta, jotka toimivat matkailualalla, odotetaan kestävän kehityksen ja jatkuvan kehityksen työskentelyä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, miten matkailuorganisaatiot työskentelevät kestävän kehityksen hyväksi. Suuri painoarvo tutkimuksessa oli ympäristösertifikaateilla ja STF-merkin merkityksellä matkailuyritysten kestävän kehityksen työssä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten matkailualan organisaatiot tekevät töitä tullakseen kestävämmiksi. Aiempi tutkimus osoittaa, että matkailijat haluavat matkustaa kestävämmällä tavalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja viisi vastaajaa viidestä eri organisaatiosta haastateltiin. Kysymykset vaihtuivat osallistujien mukaan heidän asiantuntemuksensa mukaan tietyillä alueilla. Avoimet kysymykset mahdollistavat sen, että vastaajat pystyivät jakaa heille merkityksellistä tietoa.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että ympäristösertifikaatit ja STF-merkki luovat dominoefektin, joka edistää kestävää kehitystä. Tämä johtuu siitä, että sertifikaatit ja STF-merkki asettavat vaatimuksia organisaatioiden yhteistyökumppaneiden kestävyydelle. Tutkimukseen osallistuneet organisaatiot toivovat, että kestävän kehityksen työskentely tuo positiivisia vaikutuksia markkinointiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten matkailualan organisaatiot tekevät töitä tullakseen kestävämmiksi. Aiempi tutkimus osoittaa, että matkailijat haluavat matkustaa kestävämmällä tavalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja viisi vastaajaa viidestä eri organisaatiosta haastateltiin. Kysymykset vaihtuivat osallistujien mukaan heidän asiantuntemuksensa mukaan tietyillä alueilla. Avoimet kysymykset mahdollistavat sen, että vastaajat pystyivät jakaa heille merkityksellistä tietoa.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että ympäristösertifikaatit ja STF-merkki luovat dominoefektin, joka edistää kestävää kehitystä. Tämä johtuu siitä, että sertifikaatit ja STF-merkki asettavat vaatimuksia organisaatioiden yhteistyökumppaneiden kestävyydelle. Tutkimukseen osallistuneet organisaatiot toivovat, että kestävän kehityksen työskentely tuo positiivisia vaikutuksia markkinointiin.
