Pneumaattisen renkaan käytös saturaation jälkeisellä alueella
Piironen, Ajari (2025)
Piironen, Ajari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225471
Tiivistelmä
Työn taustana on oman harrastustoiminnan kautta kiinnostavan tiedon koostaminen suomenkielisenä, sillä luotettavaa tietoa renkaiden käyttäytymisestä saturaation jälkeisellä alueella on varsin vähän saatavilla. Tieto on olennaista varsinkin suomalaisissa olosuhteissa, joissa työssä kuvailtu ajotilanne voi olla väistämätön, varsinkin odottamattomissa tilanteissa, kuten väistöliikkeessä. Tämänkaltaisissa äkkitilanteissa, ajonhallintajärjestelmät saattavat olla taitaville kuljettajille jopa haitaksi, sillä ne pyrkivät pitämään ajoneuvon renkaat saturaatiota edeltävällä alueella.
Työn tavoitteena on koostaa mahdollisimman kattava suomenkielinen yhteenveto useista eri lähteistä, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi ajokoulutuksessa ja ralliautojen kehitystyössä.
Työssä on käytetty kirjoittajan kokemusta ralliauton kuljettajana, jotta voidaan selittää, mistä ratin takana olevat tuntemukset oikeasti johtuvat, kuitenkin perustellun teorian avulla. Työssä pyritään selittämään asiat mahdollisimman yksinkertaisesti, sekä saada ne vastaamaan mahdollisimman laajan yleisön tarpeita opiskelutarkoituksessa. Valtaosa saatavilla olevista lähteistä liittyvät enemmän tai vähemmän kilpa-autoiluun, sillä moottoriurheilu toimii tietynlaisena tiedonkeruualustana ääriolosuhteille ja -tilanteille.
Työn tavoitteena on koostaa mahdollisimman kattava suomenkielinen yhteenveto useista eri lähteistä, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi ajokoulutuksessa ja ralliautojen kehitystyössä.
Työssä on käytetty kirjoittajan kokemusta ralliauton kuljettajana, jotta voidaan selittää, mistä ratin takana olevat tuntemukset oikeasti johtuvat, kuitenkin perustellun teorian avulla. Työssä pyritään selittämään asiat mahdollisimman yksinkertaisesti, sekä saada ne vastaamaan mahdollisimman laajan yleisön tarpeita opiskelutarkoituksessa. Valtaosa saatavilla olevista lähteistä liittyvät enemmän tai vähemmän kilpa-autoiluun, sillä moottoriurheilu toimii tietynlaisena tiedonkeruualustana ääriolosuhteille ja -tilanteille.