Eläinavusteisen toiminnan hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa
Launonen, Linnea; Lind, Jenni (2025)
Launonen, Linnea
Lind, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225472
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkasteltiin, mitä hyötyjä ja mahdollisuuksia eläinavusteisella toiminnalla on, sekä miten eläinavusteista toimintaa voidaan hyödyntää varhaiskasvatusympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kuvaileva kirjallisuuskatsaus eläinavusteisesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa eläinavusteisen toiminnan hyödyntämisestä varhaiskasvatusympäristössä. Työssä käsiteltiin myös muun muassa allergioita ja muita mahdollisia haasteita, jotka täytyy ottaa huomioon toiminnan suunnittelussa ja toteuttami-sessa.
Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin kymmenen erilaista tutkimusaineistoa. Tutkimukset käsittelivät muun muassa eläinavusteisen toiminnan toteuttamista sekä eläinavusteisuuden hyötyjä ja mahdollisuuksia Suomessa ja ulkomailla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysissä luotiin tutkimustuloksiin pohjautuen ala-, ylä- ja pääluokat sekä lopuksi yhdistävä luokka.
Katsauksen tulosten perusteella eläinavusteisuutta hyödynnetään Suomessa vielä hyvin vähäisesti, eikä se ole vielä tunnettu menetelmä varhaiskasvatuksessa. Yleisin käytetty eläinavusteisuuden menetelmä on koira-avusteinen toiminta niin Suomessa kuin ulkomailla, mutta toimintaa voidaan toteuttaa myös esimerkiksi hevosten, kanien, kanojen, lampaiden sekä alpakoiden kanssa. Tulosten mukaan eläinavusteista toimintaa voidaan toteuttaa muun muassa talli- tai maatilaympäristössä sekä varhaiskasvatuksessa osana pienryhmätoimintaa. Eläinavusteisuudella on todettu olevan monia hyötyjä liittyen lasten kognitiivisiin, motorisiin sekä sosiaalisiin taitoihin. Eläinavusteinen toiminta voi esimerkiksi lievittää lapsen stressiä ja jännitystä, kehittää tunnetaitoja, kasvattaa itsetuntoa sekä edistää osallisuutta.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset koottiin työn liitteenä olevaan infopakettiin, jotta niiden käytäntöön soveltaminen olisi helpompaa. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehtyä infopakettia voivat hyödyntää muun muassa työn tilaaja, varhaiskasvatuksen ammattilaiset sekä muut aiheesta kiinnostuneet.
Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin kymmenen erilaista tutkimusaineistoa. Tutkimukset käsittelivät muun muassa eläinavusteisen toiminnan toteuttamista sekä eläinavusteisuuden hyötyjä ja mahdollisuuksia Suomessa ja ulkomailla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysissä luotiin tutkimustuloksiin pohjautuen ala-, ylä- ja pääluokat sekä lopuksi yhdistävä luokka.
Katsauksen tulosten perusteella eläinavusteisuutta hyödynnetään Suomessa vielä hyvin vähäisesti, eikä se ole vielä tunnettu menetelmä varhaiskasvatuksessa. Yleisin käytetty eläinavusteisuuden menetelmä on koira-avusteinen toiminta niin Suomessa kuin ulkomailla, mutta toimintaa voidaan toteuttaa myös esimerkiksi hevosten, kanien, kanojen, lampaiden sekä alpakoiden kanssa. Tulosten mukaan eläinavusteista toimintaa voidaan toteuttaa muun muassa talli- tai maatilaympäristössä sekä varhaiskasvatuksessa osana pienryhmätoimintaa. Eläinavusteisuudella on todettu olevan monia hyötyjä liittyen lasten kognitiivisiin, motorisiin sekä sosiaalisiin taitoihin. Eläinavusteinen toiminta voi esimerkiksi lievittää lapsen stressiä ja jännitystä, kehittää tunnetaitoja, kasvattaa itsetuntoa sekä edistää osallisuutta.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset koottiin työn liitteenä olevaan infopakettiin, jotta niiden käytäntöön soveltaminen olisi helpompaa. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehtyä infopakettia voivat hyödyntää muun muassa työn tilaaja, varhaiskasvatuksen ammattilaiset sekä muut aiheesta kiinnostuneet.