Opas eri kieli- ja kulttuuritaustaisille vanhemmille lapsen itsenäisen toimijuuden tukemiseksi
Rauhala, Elina; Rinta-Rahko, Susanna (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rauhala, Elina
Rinta-Rahko, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125455
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä vanhempien tietoisuutta lapsen itsenäisen toimijuuden merkityksestä ja tarjota varhaiskasvatuksen henkilöstölle konkreettinen työväline keskusteluun perheiden kanssa. Kehittämistehtävänä laadittiin opas, joka kannustaa sekä vanhempia että ammattilaisia lapsen itsenäisen toimijuuden ja omatoimisuuden tukemisessa. Tämän kehittämistyön toimeksiantajana toimi Turun kaupungin päiväkoti, jossa suurin osa lapsista on eri kieli- ja kulttuuritaustaisia.
Kehittämisprosessi eteni lineaarisen mallin mukaisesti, ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, teemahaastattelua kieli- ja kulttuuriopettajien kanssa sekä jatkuvaa yhteistyötä ja dialogista keskustelua toimeksiantajan kanssa. Näiden pohjalta laadittiin selkeä ja kuvapainotteinen opas 2–5-vuotiaiden lasten itsenäisen toimijuuden tukemiseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt ”Hei mä osaan!” -opas, suomen- ja englanninkielisenä, tarjoaa toimintaohjeita ja visuaalisia esimerkkejä, joiden avulla voidaan vahvistaa lasten itsenäistä toimijuutta ja omatoimisuutta sekä lisätä vanhempien ymmärrystä itse tekemisen merkityksestä. Oppaan avulla voidaan vahvistaa kodin ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä sekä yhdenmukaistaa kasvatuskäytäntöjä lapsen itsenäisen toimijuuden tukemisessa. The aim of the development project was to increase parents’ awareness of the importance of a child’s independent agency and to provide early childhood education staff with a concrete tool for discussions with families. The development task involved creating a guide that encourages both parents and professionals to support a child’s independent agency. The commissioner of this project was a daycare center in the City of Turku, where the majority of children come from different linguistic and cultural backgrounds. The development process followed a linear model, and the data collection methods included an online survey, a theme interview with language and culture teachers, and continuous collaboration and dialogical discussion with the commissioner. On this basis, a clear, image-focused guide was created to support the independent agency of children aged 2–5. The outcome of the project was the “Hey I Can Do It!” guide, which provides practical instructions and visual examples that help to strengthen children’s independent agency and increase parents’ understanding of the importance of doing things by themselves. The guide also serves as a tool to reinforce cooperation between home and early childhood education and to harmonize educational practices in supporting a child’s agency.
Kehittämisprosessi eteni lineaarisen mallin mukaisesti, ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselyä, teemahaastattelua kieli- ja kulttuuriopettajien kanssa sekä jatkuvaa yhteistyötä ja dialogista keskustelua toimeksiantajan kanssa. Näiden pohjalta laadittiin selkeä ja kuvapainotteinen opas 2–5-vuotiaiden lasten itsenäisen toimijuuden tukemiseksi.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt ”Hei mä osaan!” -opas, suomen- ja englanninkielisenä, tarjoaa toimintaohjeita ja visuaalisia esimerkkejä, joiden avulla voidaan vahvistaa lasten itsenäistä toimijuutta ja omatoimisuutta sekä lisätä vanhempien ymmärrystä itse tekemisen merkityksestä. Oppaan avulla voidaan vahvistaa kodin ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä sekä yhdenmukaistaa kasvatuskäytäntöjä lapsen itsenäisen toimijuuden tukemisessa.