Inhimillisesti kestävä työ – työhyvinvointihankkeesta toimintakulttuuriksi : Esihenkilövalmennuksen arviointi
Vaininen, Minna (2025)
Vaininen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125460
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ollessa voimakkaassa muutoksessa, henkilöstön työhyvinvointi sekä osaamisen johtaminen nousivat keskeisiksi menestystekijöiksi. Satakunnan hyvinvointialueella tähän haasteeseen vastattiin Inhimillisesti kestävä työ -hankkeella, jonka tavoitteena oli kehittää esihenkilöiden valmiuksia työhyvinvoinnin tukemiseen sekä vahvistaa henkilöstön osallistumista arjen toimintaan. Hankkeessa pyrittiin toimintakulttuurin yhtenäistämiseen, inhimillisen johtamisen edistämiseen ja kestävää työelämää tukevien rakenteiden luomiseen.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin hankkeessa toteutetun esihenkilövalmennuksen vaikuttavuutta ja merkitystä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, vastasiko valmennus osallistujien odotuksia, tarjosiko se tukea työhyvinvoinnin johtamiseen sekä vaikuttiko esihenkilöiden ikä tai aiempi työkokemus arvioihin. Lisäksi kartoitettiin osallistujien kokemuksia valmennuksen sisällöstä ja kerättiin kehittämisehdotuksia valmennusprosessin jatkokehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena arviointina. Aineisto kerättiin kyselyllä ja palautteilla valmennukseen osallistuneilta esihenkilöiltä. Tulosten perusteella valmennus vahvisti osallistujien vuorovaikutustaitoja, palautteen antamista sekä kykyä tukea työntekijöiden osallistumista. Kehittämisehdotuksina esiin nousivat toiveet konkreettisemmista esimerkeistä arjen johtamistilanteista sekä jatkotyöpajoista tai seurantamalleista, joiden avulla opittuja asioita voitaisiin juurruttaa pitkäjänteisesti työyhteisöön.
Valmennuksen koettiin lisäävän ymmärrystä inhimillisen johtamisen merkityksestä ja vahvistavan esihenkilöiden roolia työhyvinvoinnin rakentajina. Tulokset tukivat käsitystä siitä, että esihenkilöiden osaamisen kehittäminen on keskeinen tekijä organisaation hyvinvoinnin ja toimintakulttuurin vahvistamisessa.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin hankkeessa toteutetun esihenkilövalmennuksen vaikuttavuutta ja merkitystä työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, vastasiko valmennus osallistujien odotuksia, tarjosiko se tukea työhyvinvoinnin johtamiseen sekä vaikuttiko esihenkilöiden ikä tai aiempi työkokemus arvioihin. Lisäksi kartoitettiin osallistujien kokemuksia valmennuksen sisällöstä ja kerättiin kehittämisehdotuksia valmennusprosessin jatkokehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja laadullisena arviointina. Aineisto kerättiin kyselyllä ja palautteilla valmennukseen osallistuneilta esihenkilöiltä. Tulosten perusteella valmennus vahvisti osallistujien vuorovaikutustaitoja, palautteen antamista sekä kykyä tukea työntekijöiden osallistumista. Kehittämisehdotuksina esiin nousivat toiveet konkreettisemmista esimerkeistä arjen johtamistilanteista sekä jatkotyöpajoista tai seurantamalleista, joiden avulla opittuja asioita voitaisiin juurruttaa pitkäjänteisesti työyhteisöön.
Valmennuksen koettiin lisäävän ymmärrystä inhimillisen johtamisen merkityksestä ja vahvistavan esihenkilöiden roolia työhyvinvoinnin rakentajina. Tulokset tukivat käsitystä siitä, että esihenkilöiden osaamisen kehittäminen on keskeinen tekijä organisaation hyvinvoinnin ja toimintakulttuurin vahvistamisessa.