Autiuden kammo : maailmankuva ja sävy Jani Volasen tv-sarjoissa M/S Romantic & Munkkivuori
Lesonen, Toni (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100225482
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, mistä tarinan sävy syntyy ja kuinka tarinankertojan/käsikirjoittajan maailmankuva vaikuttaa ja näkyy hänen tarinoidensa sävyssä. Työn pyrkimys oli myös vastata kysymykseen, miksi moni suomalainen fiktiosarja kärsii sävyyn liittyvistä ongelmista ja mitä tälle voisi olla tehtävissä.
Asiaa lähestyttiin sävynsä puolesta onnistuneiden teosten kautta: tapaustutkimuksen kohteina käytettiin Jani Volasen käsikirjoittamia ja ohjaamia tv-sarjoja M/S Romantic ja Munkkivuori. Merkittävän tutkimusaineiston muodosti lisäksi Volasen haastattelu, joka toteutettiin sähköpostitse syyskuussa 2024. Volasen sarjoja ja niiden käsikirjoituksia tarkasteltiin suhteessa lukuisiin referenssielokuviin ja -sarjoihin sekä käsikirjoittamisen/tarinankerronnan teoriaan. Teorialähteinä käytettiin sekä ammattikirjallisuutta että alaan liittyviä verkkosivustoja.
Sävyllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ominaisuutta, joka syntyy tarinankertojan asennoitumisesta tarinaansa – sen henkilöhahmoihin, maailmaan ja teemoihin. Se on läheisessä yhteydessä omaäänisyyden käsitteeseen, jonka lähtökohdat puolestaan ovat tarinankertojan maailmankuvassa. Sävy itsessään ei ole dramaturginen työkalu, vaan jotain, johon pyritään erilaisia dramaturgisia sekä audiovisuaalisia keinoja hyödyntämällä. Prosessi voi olla tarinankertojalle tietoista tai tiedostamatonta, mutta sen ymmärtäminen, tietoiseksi tekeminen ja analysoiminen toimi tämän opinnäytetyön keskeisenä motiivina ja tavoitteena.
Tutkimuksen luvussa 5 sekä pohdintaosuudessa näkökulmaa laajennettiin Volasen sarjoista suomalaisiin fiktiosarjoihin yleisemmin ja pyrittiin tarjoamaan ratkaisuja niissä ilmeneviin maailmankuvan ja sävyn puutteisiin. Pohdinta pohjautui sekä Volasen haastatteluvastauksiin ja käsikirjoittamisen teoriaan että opinnäytetyön tekijän omiin näkemyksiin. Tämän myönnettiin olevan suurilta osin puhdasta spekulaatiota, sillä mitään yksiselitteisiä vastauksia näin moniulotteisiin kysymyksiin on mahdoton tarjota. Spekulatiivisiksi ratkaisuiksi kuitenkin esitettiin muun muassa, että tuotantoyhtiöiden tulisi luottaa vahvemmin käsikirjoittajien näkemyksiin, ja sekä tuottajien että käsikirjoittajien kannattaisi keskittyä trendaavien aiheiden ja suosion jahtaamisen sijasta enemmän tarinoihin ja teemoihin, jotka ovat kiinteässä yhteydessä heidän henkilökohtaiseen maailmankuvaansa ja näin ollen heille itselleen aidosti merkityksellisiä. Tällöin myös ymmärrys tarinan sävystä on selkeämpi, mikä toivon mukaan myös välittyy yleisölle.
Asiaa lähestyttiin sävynsä puolesta onnistuneiden teosten kautta: tapaustutkimuksen kohteina käytettiin Jani Volasen käsikirjoittamia ja ohjaamia tv-sarjoja M/S Romantic ja Munkkivuori. Merkittävän tutkimusaineiston muodosti lisäksi Volasen haastattelu, joka toteutettiin sähköpostitse syyskuussa 2024. Volasen sarjoja ja niiden käsikirjoituksia tarkasteltiin suhteessa lukuisiin referenssielokuviin ja -sarjoihin sekä käsikirjoittamisen/tarinankerronnan teoriaan. Teorialähteinä käytettiin sekä ammattikirjallisuutta että alaan liittyviä verkkosivustoja.
Sävyllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ominaisuutta, joka syntyy tarinankertojan asennoitumisesta tarinaansa – sen henkilöhahmoihin, maailmaan ja teemoihin. Se on läheisessä yhteydessä omaäänisyyden käsitteeseen, jonka lähtökohdat puolestaan ovat tarinankertojan maailmankuvassa. Sävy itsessään ei ole dramaturginen työkalu, vaan jotain, johon pyritään erilaisia dramaturgisia sekä audiovisuaalisia keinoja hyödyntämällä. Prosessi voi olla tarinankertojalle tietoista tai tiedostamatonta, mutta sen ymmärtäminen, tietoiseksi tekeminen ja analysoiminen toimi tämän opinnäytetyön keskeisenä motiivina ja tavoitteena.
Tutkimuksen luvussa 5 sekä pohdintaosuudessa näkökulmaa laajennettiin Volasen sarjoista suomalaisiin fiktiosarjoihin yleisemmin ja pyrittiin tarjoamaan ratkaisuja niissä ilmeneviin maailmankuvan ja sävyn puutteisiin. Pohdinta pohjautui sekä Volasen haastatteluvastauksiin ja käsikirjoittamisen teoriaan että opinnäytetyön tekijän omiin näkemyksiin. Tämän myönnettiin olevan suurilta osin puhdasta spekulaatiota, sillä mitään yksiselitteisiä vastauksia näin moniulotteisiin kysymyksiin on mahdoton tarjota. Spekulatiivisiksi ratkaisuiksi kuitenkin esitettiin muun muassa, että tuotantoyhtiöiden tulisi luottaa vahvemmin käsikirjoittajien näkemyksiin, ja sekä tuottajien että käsikirjoittajien kannattaisi keskittyä trendaavien aiheiden ja suosion jahtaamisen sijasta enemmän tarinoihin ja teemoihin, jotka ovat kiinteässä yhteydessä heidän henkilökohtaiseen maailmankuvaansa ja näin ollen heille itselleen aidosti merkityksellisiä. Tällöin myös ymmärrys tarinan sävystä on selkeämpi, mikä toivon mukaan myös välittyy yleisölle.