Logistiikkainsinöörikoulutuksen profilointi Lapin ammattikorkeakoulussa
Juusola, Emilia (2025)
Juusola, Emilia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025092925335
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Lapin ammattikorkeakoulu, jolle myönnettiin Insinööri (AMK), logistiikka -koulutuksen koulutusvastuu tammikuussa 2025. Työn tavoitteena oli tutkia ja esittää logistiikkainsinöörikoulutuksen profiili, jolla Lapin ammattikorkeakoulu pystyy vastaa-maan työelämän tarpeisiin ja huomioimaan erityisesti pohjoisen Suomen tarpeet logistiikka-alalla. Kehittämistyön tuloksena syntyi ajankohtainen tietoperusta tukemaan toimeksiantajan päätöksiä opetussuunnitelmatyössään sekä perusteltu esitys logistiikkainsinöörin osaamista syventävistä opintomoduuleista.
Tutkimuksessa hyödynnettiin konstruktiivisen tutkimuksen prosessia. Kehittämistyön tietoperusta muodostettiin ammattikorkeakouluja ohjaavista laeista ja säädöksistä, sekä Lapin ammattikorkeakoulun toimintaan vaikuttavista sopimuksista ja oppilaitoksen strategiasta. Opetussuunnitelma-analyysit toteutettiin teorialähtöisellä analyysillä sekä teemoittelulla, ja lappilaisten toimijoiden näkemyksiä selvitettiin anonyymeillä lomakekyselyillä.
Opetussuunnitelma-analyysistä ilmeni, että muut koulutusta tarjoavat oppilaitokset profiloituivat selkeästi omien vahvuuksien kautta. Paikallisten toimijoiden näkemyksistä nousi tarve monipuoliselle osaamiselle. Tuloksia hieman vääristi useiden alojen vastaamattomuus, mikä aiheutti saatujen tulosten painottumista esimerkiksi teollisuuden ja kaivostoiminnan eduksi. Kestävän kehityksen toimintamallit näyttivät olevan kohtuullisen laajasti käytössä organisaatioissa, eikä niiden kehittämiseen nähty kyselyissä erityistä tarvetta.
Johtopäätöksissä todettiin, ettei muiden oppilaitosten profiileja ole järkevää kopioida, vaan keskittyä omiin vahvuuksiin, jotta oppilaitosten yhteistyö pysyy selkeänä. Kehittämistyön tuotoksena esitettiin opintokokonaisuus, jossa huomioitiin sekä tietoperustassa mainitut seikat, että tutkimuksessa saavutetut tulokset. Keskeisimmäksi johtopäätökseksi nousi logistiikkainsinöörin vahvan perusosaamisen merkitys, jota syvennetään arktisen osaamisen ja turvallisuuden erityispiirteiden kouluttamisella ja logistiikan kestävillä teknologiaratkaisuilla. The thesis was made for Lapland University of Applied Sciences, which was granted the educational responsibility for the Bachelor of Engineering in Logistics education in January 2025. The aim of the work was to research and present the profile of the education, with which the Lapland University of Applied Sciences can meet the needs of working life and especially consider the needs of northern Finland in the field of logistics. As a result of the thesis, a current theoretical framework was created to support the client's decisions in their development work, as well as a justified presentation of the study module that deepens the logistics engineer's skills.
The study was conducted through the process of constructive research. The theoretical framework was based on legislation of universities of applied sciences as well as contracts affecting the client's environment and its strategy. The curriculum analyses were carried out with a theory-based analysis and thematization, and the views of Lapland actors were clarified with anonymous questionnaires.
The curriculum analysis showed that other educational institutions offering education were clearly pro-filed through their own strengths. From the views of local actors, the need for versatile skills emerged. The results were a bit distorted by the non-response of several sectors, which caused, for example, industry and mining to be highlighted. Sustainable development operating models seemed to be reasonably widely used in organizations, and there was not a particular need for their development.
The conclusions stated it is not reasonable to copy the profiles of other educational institutions, but to focus on the client's own strengths. The most important conclusion was the importance of the logistics engineer's strong core competence, which is deepened by training in the profiling competences of Arctic competence and safety or with sustainable technology solutions for logistics. As a result of the development work, the profiling modules were presented, which considered both the points mentioned in the theoretical framework and the results achieved in the study.
Tutkimuksessa hyödynnettiin konstruktiivisen tutkimuksen prosessia. Kehittämistyön tietoperusta muodostettiin ammattikorkeakouluja ohjaavista laeista ja säädöksistä, sekä Lapin ammattikorkeakoulun toimintaan vaikuttavista sopimuksista ja oppilaitoksen strategiasta. Opetussuunnitelma-analyysit toteutettiin teorialähtöisellä analyysillä sekä teemoittelulla, ja lappilaisten toimijoiden näkemyksiä selvitettiin anonyymeillä lomakekyselyillä.
Opetussuunnitelma-analyysistä ilmeni, että muut koulutusta tarjoavat oppilaitokset profiloituivat selkeästi omien vahvuuksien kautta. Paikallisten toimijoiden näkemyksistä nousi tarve monipuoliselle osaamiselle. Tuloksia hieman vääristi useiden alojen vastaamattomuus, mikä aiheutti saatujen tulosten painottumista esimerkiksi teollisuuden ja kaivostoiminnan eduksi. Kestävän kehityksen toimintamallit näyttivät olevan kohtuullisen laajasti käytössä organisaatioissa, eikä niiden kehittämiseen nähty kyselyissä erityistä tarvetta.
Johtopäätöksissä todettiin, ettei muiden oppilaitosten profiileja ole järkevää kopioida, vaan keskittyä omiin vahvuuksiin, jotta oppilaitosten yhteistyö pysyy selkeänä. Kehittämistyön tuotoksena esitettiin opintokokonaisuus, jossa huomioitiin sekä tietoperustassa mainitut seikat, että tutkimuksessa saavutetut tulokset. Keskeisimmäksi johtopäätökseksi nousi logistiikkainsinöörin vahvan perusosaamisen merkitys, jota syvennetään arktisen osaamisen ja turvallisuuden erityispiirteiden kouluttamisella ja logistiikan kestävillä teknologiaratkaisuilla.
The study was conducted through the process of constructive research. The theoretical framework was based on legislation of universities of applied sciences as well as contracts affecting the client's environment and its strategy. The curriculum analyses were carried out with a theory-based analysis and thematization, and the views of Lapland actors were clarified with anonymous questionnaires.
The curriculum analysis showed that other educational institutions offering education were clearly pro-filed through their own strengths. From the views of local actors, the need for versatile skills emerged. The results were a bit distorted by the non-response of several sectors, which caused, for example, industry and mining to be highlighted. Sustainable development operating models seemed to be reasonably widely used in organizations, and there was not a particular need for their development.
The conclusions stated it is not reasonable to copy the profiles of other educational institutions, but to focus on the client's own strengths. The most important conclusion was the importance of the logistics engineer's strong core competence, which is deepened by training in the profiling competences of Arctic competence and safety or with sustainable technology solutions for logistics. As a result of the development work, the profiling modules were presented, which considered both the points mentioned in the theoretical framework and the results achieved in the study.
