Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Millä energialla kuljetamme? : raskaan liikenteen käyttövoimasiirtymän tilannekuva

Hievanen, Jouni (2025)

 
Avaa tiedosto
Hievanen_Jouni.pdf (1.507Mt)
Lataukset: 


Hievanen, Jouni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100325523
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää, missä vaiheessa on raskaan kuorma-autoliikenteen siirtyminen perinteisestä dieselpolttoaineesta puhtaampiin käyttövoimiin. Niistä tärkeimpiä ovat biokaasu, sähkö ja vety. Lisäksi oli tarkoitus selvittää, miten käyttövoimakehitys etenee tulevina vuosina.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kuljetusyrittäjien edunvalvontajärjestö Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. Järjestön tarkoitus on päivittää kolmisen vuotta vanha selvitys uusista käyttövoimista. Tämä opinnäytetyö on uuden selvityksen pohjamateriaalia. Opinnäytetyössä tuotettiin syvällisempää tietoa aikaisempaan selvitykseen verrattuna, jotta kuljetusyrittäjät, poliittiset päättäjät ja kuljetusalan sidosryhmät saavat ajankohtaista tietoa nopeasti kehittyvältä energia-alalta. Tässä työssä esiteltiin uusien käyttövoimien teknisiä ratkaisuja ja kuorma-autovalmistajien tarjoamat kaupalliset tuotteet.
Uusiutuva dieselpolttoaine HVO sopii suoraan nykyisiin dieselmoottoreihin. Haittana on yli 20 senttiä perinteistä dieseliä kalliimpi litrahinta. Biokaasun suosio on kasvanut raskaassa liikenteessä, onhan se kokonaistaloudellinen polttoaine. Haittana on osin harva jakeluverkosto. Vety näyttää tulevan kuorma-autoihin toden teolla vasta 2030-luvulla. Ongelma on saada vedyn käyttö kannattavaksi.
Ajankohtainen sähkövoima puhuttaa kuljetusalalla eniten. Siksi sähköön on tässä työssä kiinnitetty erityishuomio. Sähkön käyttöön liittyy haasteita erityisesti Suomessa, jossa kuorma-autokalustolla on suuret kokonaispainot. Kallis akusto nostaa kuorma-auton hinnan yli kaksinkertaiseksi dieseliin nähden. Toisaalta energiakulut ovat edulliset ja kokonaistaloudellisuus on saavutettavissa suurilla ajosuoritteilla. Usean tonnin painavasta akustosta huolimatta toimintamatka jää 150–500 kilometriin ja soveltuvia latauspisteitä on Suomessa vasta muutamia.
Uusien käyttövoimien käyttöönotto vaatii toistaiseksi kuljetuksenantajien vastaantuloa paremmalla kuljetustaksalla tai muulla kompensaatiolla. Kuluttajat vaativat asiakasyrityksiltä ympäristöystävällistä toimintaa ja tämä heijastuu myös kuljetuksiin. Selvää on, että uudet käyttövoimat yleistyvät koko ajan. Europan Unioni on asettanut kuorma-autoliikenteelle 90 prosentin päästövähentämistavoitteen vuoteen 2040 mennessä. Dieselmoottori säilyy kuitenkin vielä pitkään raskaan liikenteen käyttövoimana erityisesti Suomessa, jossa on suuret kokonaismassat, pitkät etäisyydet ja harva asutus.
 
The aim of the thesis was to determine the status of the transition from traditional diesel fuel to cleaner power sources in heavy truck transport. The most important new power sources are biogas, electricity, and hydrogen. In addition, the aim was to investigate how the development of power sources might progress in the coming years.

The thesis was commissioned by the Finnish Transport and Logistics Association SKAL, an interest group for transport companies. The association's aim is to update a three-year-old report on new power sources. This thesis serves as background material for the new report. The thesis provides more in-depth information than the previous report, so that transport companies and stakeholders in the transport sector can obtain the most up-to-date information possible on the rapidly developing energy sector. This thesis presents technical solutions for new propulsion systems and commercial products offered by truck manufacturers.

The renewable diesel fuel HVO is directly compatible with current diesel engines. The disadvantage is that it costs more than 20 cents per liter more than traditional diesel. Biogas has grown in popularity in heavy transport, as it is an economical fuel. The disadvantage of the fuel is the sparse distribution network. Hydrogen does not seem likely to be used in trucks until the 2030s. The challenge is making hydrogen use profitable.

Electric power is a hot topic and the most talked about in the transport sector. That is why it has been given special attention in this thesis. Electricity is emission-free, but its use poses challenges, especially in Finland, where trucks have high total weights. Batteries are expensive and more than double the price of a diesel truck. On the other hand, energy costs are low, so overall economy can be achieved with high mileage. Despite the truck's battery weighing several tons, the operating range is only 150–500 kilometers. There are only a few efficient charging points for heavy vehicles in Finland.

The introduction of new power sources requires, at least for the time being, transportation providers to offer better transport rates or other compensation. This is already partly taking place, as consumers demand environmentally friendly practices from customer companies, and this is also reflected in transportation. New power sources are becoming more common all the time. The European Union has set a 90 % emission reduction target for truck transport by 2040. However, diesel engines will remain the power source for heavy transport for a long time to come, especially in Finland, where there are large total masses, long distances, and sparse population.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste