Kasvatuskumppanuus Suursuon päiväkodissa - Vanhempien ja työntekijöiden näkemyksiä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta
Heikkilä, Johanna (2015)
Heikkilä, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kasvatuskumppanuuden toteutumista kouvolalaisessa Suursuon päiväkodissa. Tavoitteena on tuoda esille vanhempien ja työntekijöiden näkemyksiä kasvatus-kumppanuuden toteutumisesta sekä tarkastella, kohtaavatko näkemykset toisensa. Lisäksi tutkimuksen avulla pyrittiin tuomaan mahdollisia kehittämisajatuksia päiväkodin työntekijöille, jotta he voivat tarvit-taessa kehittää kasvatuskumppanuutta Suursuon päiväkodissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena keräten tutkimusaineisto päivä-kodin isompien lapsiryhmän vanhemmilta ja työntekijöiltä kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeen avulla vastaaja sai mahdollisuuden vastata nimettömästi. Kyselylomake jaettiin 20 vanhemmalle ja neljäl-le työntekijälle. Kyselylomakkeeseen valikoitui vain avoimia kysymyksiä, jotta vastaaja voi kertoa oma-kohtaisista kokemuksistaan.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatussuunnitelmista, varhais-kasvatuskeskusteluista sekä omahoitajuudesta ja vuorovaikutuksesta. Kasvatuskumppanuudesta kerro-taan sen määritelmä, rakentumisen, vanhempien ja työntekijöiden näkökulmista kasvatuskumppanuu-dessa sekä kasvatuskumppanuutta hankaloittavia tekijöitä.
Opinnäytetyön avulla saatiin vastaus tutkimuksen pääkysymykseen, toteutuuko kasvatuskumppanuus Suursuon päiväkodin isompien eli 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä vanhempien ja työntekijöiden välillä. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella kohtaavatko vanhempien ja työntekijöiden näkemykset toisensa. Tulos-ten mukaan kasvatuskumppanuus toteutuu pääosin hyvin ja suuria ristiriitoja vanhempien ja työnteki-jöiden näkemyksissä ei ole. Esimerkiksi varhaiskasvatuskeskusteluissa ja päivittäisissä kohtaamisissa tuodessa tai hakiessa lasta, kasvatuskumppanuus toteutuu vastaajien mukaan selkeimmin. Kehitettävää on vielä esimerkiksi vanhempien yksilöllisessä huomioon ottamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena keräten tutkimusaineisto päivä-kodin isompien lapsiryhmän vanhemmilta ja työntekijöiltä kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeen avulla vastaaja sai mahdollisuuden vastata nimettömästi. Kyselylomake jaettiin 20 vanhemmalle ja neljäl-le työntekijälle. Kyselylomakkeeseen valikoitui vain avoimia kysymyksiä, jotta vastaaja voi kertoa oma-kohtaisista kokemuksistaan.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan yleisesti varhaiskasvatuksesta, varhaiskasvatussuunnitelmista, varhais-kasvatuskeskusteluista sekä omahoitajuudesta ja vuorovaikutuksesta. Kasvatuskumppanuudesta kerro-taan sen määritelmä, rakentumisen, vanhempien ja työntekijöiden näkökulmista kasvatuskumppanuu-dessa sekä kasvatuskumppanuutta hankaloittavia tekijöitä.
Opinnäytetyön avulla saatiin vastaus tutkimuksen pääkysymykseen, toteutuuko kasvatuskumppanuus Suursuon päiväkodin isompien eli 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä vanhempien ja työntekijöiden välillä. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella kohtaavatko vanhempien ja työntekijöiden näkemykset toisensa. Tulos-ten mukaan kasvatuskumppanuus toteutuu pääosin hyvin ja suuria ristiriitoja vanhempien ja työnteki-jöiden näkemyksissä ei ole. Esimerkiksi varhaiskasvatuskeskusteluissa ja päivittäisissä kohtaamisissa tuodessa tai hakiessa lasta, kasvatuskumppanuus toteutuu vastaajien mukaan selkeimmin. Kehitettävää on vielä esimerkiksi vanhempien yksilöllisessä huomioon ottamisessa.