Customer Satisfaction Research, Case Study Teivo Trotting Team
Salonen, Siiri (2025)
Salonen, Siiri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100425564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100425564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ravikilpailijoiden tyytyväisyyttä ravipalveluihin sekä mahdollisuuksia kehittää sitä entisestään. Ravikilpailijoiksi luokiteltiin ravihevosten omistajat, ohjastajat, valmentajat ja hoitajat. Työn toimeksiantaja on Tampereen Ravirata oy, joka ylläpitää Teivon ravikeskusta Tampereella. Tutkimuksessa selvitettiin ravikilpailu järjestelyiden sujuvuutta ja sitä, millaisia palveluita raviasiakkaat toivoisivat kilpailun ohelle. Ravikilpailupäivät ovat Teivon vuoden tärkeimpiä päiviä. Muiden tapahtumien lisäksi, vuonna 2025 Teivossa järjestetään yhteensä 33 ravikilpailua.
Asiakastyytyväisyys on tärkeää yrityksen menestykselle, sillä tyytyväiset asiakkaat palaavat uudelleen sekä todennäköisemmin suosittelevat yritystä eteenpäin, ja siten lisäävät yrityksen myyntiä. Asiakastyytyväisyyden mittaus on tärkeää, jotta voidaan kehittää yrityksen toimintaa ja asiakassuhteita.
Tutkimus suoritettiin asiakaskyselyllä kesällä 2025 nettilinkkinä Webropol-järjestelmää hyödyntäen. Kyselyyn oli mahdollista vastata touko-heinäkuun välisenä aikana, jolloin kyselyyn kertyi yhteensä 77 vastausta.
Pääosin tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää asiakaskyselyn muodossa. Asiakaskysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Erityisesti kyselyn avoimet kysymykset toivat tutkimukseen lisäarvoa, jonka käsittelyssä hyödynnettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan tulkita asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä Teivon ravipalveluihin. Tulosten perusteella raviasiakkaat ovat tyytyväisimpiä ravien ilmoittautumisen ja sisäänkirjoituksen sujuvuuteen. Tuloksista selvisi myös toiminnan kehittämisehdotuksia. Asiakkaat toivovat erityisesti parannuksia ruokapalveluiden sekä hevosten ja varusteiden pesuun. Asiakkaiden mielestä myös liikenteenohjaukseen toivotaan uudistusta, jossa erityisesti henkilökunnan palvelualttius ja parkkeerausjärjestelyt nousevat esiin kehityskohteina.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa Teivon liiketoiminnan, asiakastyytyväisyyden ja vuonna 2026 alkavan tapahtumakeskus Teivo suunnitelman kehittämisessä. The aim of this thesis was to study the level of customer satisfaction of a trotting team and how it could further be developed. The trotting team was classified as the owners, drivers, trainers and grooms of the horses. The work was commissioned by Tampereen Ravirata oy, which maintains the Teivo trotting centre in Tampere. The research examined the smoothness of trotting competition arrangements, and the additional services trotting customers wish for alongside the competition. Trotting race days are Teivo's most important days of the year. In addition to other events, a total of 33 trotting competitions will be organized in Teivo in 2025.
Customer satisfaction is vital for the success of a company, as satisfied customers will return to the company and are more likely to recommend it to others, thereby increasing the company's sales. Measuring customer satisfaction is important in developing company operations and customer relations.
The research was conducted through a customer survey during the summer of 2025 utilizing the Webropol system. The survey was open for responses from May to July and gathered a total of 77 responses.
The study mainly utilized a quantitative research method as part of the customer survey, which included both closed and open questions. Especially the open questions brought added value to the research in the processing of which a qualitative research method was also utilized.
Based on the results of the survey, it can be interpreted that customers are mostly satisfied with the services of Teivo. From the results, it can be observed that customers are most satisfied with the smoothness of registration and check-in for the trotting races. The study results also showed suggestions for development of the company’s operations. Especially customers wish for improvements in food services and washing of horses and equipment. Customers also wish for a reform in traffic control, where especially the service attitude of the staff and parking arrangements are emphasized.
The results of the study can be applied in the development of Teivo's business and customer satisfaction as well as the new Teivo event centre plan beginning in 2026.
Asiakastyytyväisyys on tärkeää yrityksen menestykselle, sillä tyytyväiset asiakkaat palaavat uudelleen sekä todennäköisemmin suosittelevat yritystä eteenpäin, ja siten lisäävät yrityksen myyntiä. Asiakastyytyväisyyden mittaus on tärkeää, jotta voidaan kehittää yrityksen toimintaa ja asiakassuhteita.
Tutkimus suoritettiin asiakaskyselyllä kesällä 2025 nettilinkkinä Webropol-järjestelmää hyödyntäen. Kyselyyn oli mahdollista vastata touko-heinäkuun välisenä aikana, jolloin kyselyyn kertyi yhteensä 77 vastausta.
Pääosin tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää asiakaskyselyn muodossa. Asiakaskysely sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Erityisesti kyselyn avoimet kysymykset toivat tutkimukseen lisäarvoa, jonka käsittelyssä hyödynnettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan tulkita asiakkaiden olevan pääosin tyytyväisiä Teivon ravipalveluihin. Tulosten perusteella raviasiakkaat ovat tyytyväisimpiä ravien ilmoittautumisen ja sisäänkirjoituksen sujuvuuteen. Tuloksista selvisi myös toiminnan kehittämisehdotuksia. Asiakkaat toivovat erityisesti parannuksia ruokapalveluiden sekä hevosten ja varusteiden pesuun. Asiakkaiden mielestä myös liikenteenohjaukseen toivotaan uudistusta, jossa erityisesti henkilökunnan palvelualttius ja parkkeerausjärjestelyt nousevat esiin kehityskohteina.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa Teivon liiketoiminnan, asiakastyytyväisyyden ja vuonna 2026 alkavan tapahtumakeskus Teivo suunnitelman kehittämisessä.
Customer satisfaction is vital for the success of a company, as satisfied customers will return to the company and are more likely to recommend it to others, thereby increasing the company's sales. Measuring customer satisfaction is important in developing company operations and customer relations.
The research was conducted through a customer survey during the summer of 2025 utilizing the Webropol system. The survey was open for responses from May to July and gathered a total of 77 responses.
The study mainly utilized a quantitative research method as part of the customer survey, which included both closed and open questions. Especially the open questions brought added value to the research in the processing of which a qualitative research method was also utilized.
Based on the results of the survey, it can be interpreted that customers are mostly satisfied with the services of Teivo. From the results, it can be observed that customers are most satisfied with the smoothness of registration and check-in for the trotting races. The study results also showed suggestions for development of the company’s operations. Especially customers wish for improvements in food services and washing of horses and equipment. Customers also wish for a reform in traffic control, where especially the service attitude of the staff and parking arrangements are emphasized.
The results of the study can be applied in the development of Teivo's business and customer satisfaction as well as the new Teivo event centre plan beginning in 2026.
