Moniammatillinen yhteistyö syöpäpotilaan hoitotyössä
Vuoti, Jesse (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625602
Tiivistelmä
Moniammatillisen yhteistyön merkitys on tunnistettu keskeiseksi osaksi laadukasta syöpähoitoa, mutta sen toteutus on usein puutteellista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää narratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla, miten moniammatillinen yhteistyö ilmenee syöpäpotilaan hoitotyössä, sekä tunnistaa sen haasteita ja edistäviä tekijöitä. Tulosten pohjalta syntyi posteri opetusmateriaaliksi EduCanNURS -hankkeelle. Tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia toimia moniammatillisissa tiimeissä.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena (n=14). Aineisto kerättiin Cinahl-, Pubmed-, Medic- sekä Cochrane Library -tietokannoista. Hakuprosessi tuotti 14 kansainvälistä vuosina 2020–2024 julkaistua tutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella moniammatillinen yhteistyö näyttäytyi ristiriitaisena ilmiönä: parhaimmillaan se oli tasa-arvoista ja potilaslähtöistä, mutta usein hierarkkista ja lääkärikeskeistä. Keskeisiksi haasteiksi nousivat rakenteelliset ja johtamiseen liittyvät ongelmat, asenteelliset ja kulttuuriset esteet, epäselvät roolit ja tavoitteet sekä voimaantumisen puute. Edistäviksi tekijöiksi taas koulutus, selkeät roolit ja tavoitteet, kokemus sekä voimaantuminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että haasteet ovat samoja rakenteellisia ja asenteellisia ongelmia kuin terveydenhuollossa yleensäkin. Jatkossa aihetta voitaisiin tutkia enemmän mikrotasolla paneutumalla syvemmin myös potilaan näkökulmaan. The importance of interprofessional collaboration is recognized as an essential part of quality cancer care, yet its implementation is often lacking. The purpose of this thesis was to investigate, through a narrative literature review, how interprofessional collaboration is seen in cancer patient care, and to identify its challenges and facilitators. Based on the results, poster was created as educational material for the EduCanNURS project. The objective was to enhance the competencies of nursing students to work in interprofessional teams.
The thesis was conducted as a narrative literature review (n=14). Data were collected from the Cinahl, Pubmed, Medic and Cochrane Library databases. A total of 14 international studies published between 2020 and 2024 were included. The data were analyzed using inductive content analysis.
According to the results, interprofessional collaboration emerged a contradictory phenomenon: at its best, it was egalitarian and patient-centered, but often hierarchical and physician-centered. Key challenges included structural and management related issues, attitudinal and cultural barriers, unclear roles and objectives and a lack of professional empowerment. The identified facilitators were education, clear roles and objectives, experience and professional empowerment. The main conclusion is that these challenges reflect the same structural and attitudinal problems found through healthcare. Future research could explore the topic at a micro level, with deeper focus on the patient’s perspectives.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena (n=14). Aineisto kerättiin Cinahl-, Pubmed-, Medic- sekä Cochrane Library -tietokannoista. Hakuprosessi tuotti 14 kansainvälistä vuosina 2020–2024 julkaistua tutkimusta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella moniammatillinen yhteistyö näyttäytyi ristiriitaisena ilmiönä: parhaimmillaan se oli tasa-arvoista ja potilaslähtöistä, mutta usein hierarkkista ja lääkärikeskeistä. Keskeisiksi haasteiksi nousivat rakenteelliset ja johtamiseen liittyvät ongelmat, asenteelliset ja kulttuuriset esteet, epäselvät roolit ja tavoitteet sekä voimaantumisen puute. Edistäviksi tekijöiksi taas koulutus, selkeät roolit ja tavoitteet, kokemus sekä voimaantuminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että haasteet ovat samoja rakenteellisia ja asenteellisia ongelmia kuin terveydenhuollossa yleensäkin. Jatkossa aihetta voitaisiin tutkia enemmän mikrotasolla paneutumalla syvemmin myös potilaan näkökulmaan.
The thesis was conducted as a narrative literature review (n=14). Data were collected from the Cinahl, Pubmed, Medic and Cochrane Library databases. A total of 14 international studies published between 2020 and 2024 were included. The data were analyzed using inductive content analysis.
According to the results, interprofessional collaboration emerged a contradictory phenomenon: at its best, it was egalitarian and patient-centered, but often hierarchical and physician-centered. Key challenges included structural and management related issues, attitudinal and cultural barriers, unclear roles and objectives and a lack of professional empowerment. The identified facilitators were education, clear roles and objectives, experience and professional empowerment. The main conclusion is that these challenges reflect the same structural and attitudinal problems found through healthcare. Future research could explore the topic at a micro level, with deeper focus on the patient’s perspectives.