Tietosuojatyön johtaminen vaativan erityisen tuen oppilaitoksessa
Seiluri, Jarkko (2025)
Seiluri, Jarkko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725665
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten tietosuojakäytännöt voitiin tehokkaasti integroida vaativan erityisen tuen oppilaitoksen toimintaan. Tavoitteena oli kehittää henkilöstön tietosuojaosaamista sekä jäsentää tietosuojavastaavan roolia käytännön arjessa. Taustalla vaikutti tarve vahvistaa opiskelijoiden oikeusturvaa ja luottamusta tilanteessa, jossa käsiteltiin runsaasti arkaluonteisia henkilötietoja ja moniammatillinen yhteistyö loi erityisiä haasteita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin monimenetelmällistä aineistonkeruuta. Henkilöstölle suunnattiin kysely, toteutettiin asiantuntijahaastatteluita ja dokumenttianalyysiä sekä havainnoitiin arjen käytäntöjä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, ja sen luotettavuutta vahvistettiin triangulaatiolla sekä tutkimusprosessin läpinäkyvällä dokumentoinnilla. Tulokset osoittivat, että tietosuojan integrointi edellytti kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa strateginen johtaminen, rakenteiden kehittäminen ja henkilöstön koulutus olivat keskeisiä. Pelkät yksittäiset toimet eivät riittäneet, vaan tietosuojan oli oltava sisäänrakennettuna organisaation toimintaan ja arjen kulttuuriin. Haasteiksi nousivat tiedonkulun ja tietosuojan tasapaino, henkilötietojen erityinen arkaluonteisuus sekä riippuvuus yksittäisistä asiantuntijoista. Vastaavasti vahvuuksia olivat henkilöstön sitoutuminen ja valmius kehittää osaamistaan. Johtopäätöksenä todettiin, että tietosuoja oli rinnastettavissa turvallisuuteen ja esteettömyyteen: sen tuli olla organisaation identiteettiin sisältyvä arvo ja käytäntö. Integraatio vahvisti paitsi opiskelijoiden yhdenvertaisuutta ja oikeusturvaa myös organisaation institutionaalista ja taloudellista kestävyyttä. Näin tietosuoja nähtiin osana kestävän ja vastuullisen koulutusjärjestelmän rakentamista. Tuloksia voitiin hyödyntää erityisesti oppilaitosten tietosuojakulttuurin systematisoinnissa, henkilöstön koulutuksen suunnittelussa ja tietosuojavastaavien toimintaedellytysten vahvistamisessa. Jatkokehittämisen kannalta tutkimus tarjosi malleja, joilla tietosuoja voitiin kytkeä osaksi digitaalisten oppimisympäristöjen arviointia, kansallista ohjeistusta ja koulutusalan eettistä päätöksentekoa.