Parempia päätöksiä nopeammin Liiketoiminnan kehittämisen työkirja
Tölli, Hanna; Forsell, Marko; Pohjola, Pekka; Rainosalo, Egidija (2025)
Tölli, Hanna
Forsell, Marko
Pohjola, Pekka
Rainosalo, Egidija
Centria-ammattikorkeakoulu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251008100536
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251008100536
Tiivistelmä
Liiketoiminnan kehittäminen ei ole yksittäinen päätös tai toimenpide, vaan
oppimisprosessi, joka perustuu oletusten tunnistamiseen, kriittiseen ajatteluun
ja kokeiluihin. Tämä työkirja esittelee yhdeksän systemaattista työkalua, joiden
avulla yrittäjä tai tiimi voi kehittää liiketoimintaansa vaiheittain, testaten ja
tarkentaen ymmärrystään markkinoista, asiakkaista ja kannattavuudesta.
Työkalut perustuvat tutkimustietoon ja on muokattu käytännönläheisiksi
Target Circular -hankkeessa.
Niitä yhdistää kolme perusajatusta:
1. Oletuksia ei voi välttää, mutta ne voi tehdä näkyväksi.
Jokainen liikeidea sisältää oletuksia – siitä, mitä asiakkaat haluavat, miten
he toimivat, mitä jokin maksaa tai miten kilpailijat reagoivat. Näitä
oletuksia ei usein edes tunnisteta, ja siksi niihin liittyvät riskit jäävät
huomaamatta.
2. Kehittäminen on epävarmuuden hallintaa.
Oletukset tulee testata mahdollisimman aikaisin ja mahdollisimman
kevyesti. On parempi huomata virheellinen oletus paperilla tai simppelissä
kokeilussa kuin vasta ison investoinnin jälkeen.
3. Työkaluilla tehdään ajattelu näkyväksi.
Kehittämistyökalu pakottaa hahmottamaan, mitä uskotaan todeksi, mihin
päätökset perustuvat, ja mitä olisi hyvä tietää lisää. Tämä selkeyttää
keskustelua tiimin ja sidosryhmien kanssa ja auttaa tekemään parempia
päätöksiä.
oppimisprosessi, joka perustuu oletusten tunnistamiseen, kriittiseen ajatteluun
ja kokeiluihin. Tämä työkirja esittelee yhdeksän systemaattista työkalua, joiden
avulla yrittäjä tai tiimi voi kehittää liiketoimintaansa vaiheittain, testaten ja
tarkentaen ymmärrystään markkinoista, asiakkaista ja kannattavuudesta.
Työkalut perustuvat tutkimustietoon ja on muokattu käytännönläheisiksi
Target Circular -hankkeessa.
Niitä yhdistää kolme perusajatusta:
1. Oletuksia ei voi välttää, mutta ne voi tehdä näkyväksi.
Jokainen liikeidea sisältää oletuksia – siitä, mitä asiakkaat haluavat, miten
he toimivat, mitä jokin maksaa tai miten kilpailijat reagoivat. Näitä
oletuksia ei usein edes tunnisteta, ja siksi niihin liittyvät riskit jäävät
huomaamatta.
2. Kehittäminen on epävarmuuden hallintaa.
Oletukset tulee testata mahdollisimman aikaisin ja mahdollisimman
kevyesti. On parempi huomata virheellinen oletus paperilla tai simppelissä
kokeilussa kuin vasta ison investoinnin jälkeen.
3. Työkaluilla tehdään ajattelu näkyväksi.
Kehittämistyökalu pakottaa hahmottamaan, mitä uskotaan todeksi, mihin
päätökset perustuvat, ja mitä olisi hyvä tietää lisää. Tämä selkeyttää
keskustelua tiimin ja sidosryhmien kanssa ja auttaa tekemään parempia
päätöksiä.
