Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saavutettavuuden edistäminen vammaispalveluiden asiakastyytyväisyyskyselyissä : palautesovelluksen kuvaus

Peltonen, Jenni (2025)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Jenni.pdf (862.2Kt)
Lataukset: 


Peltonen, Jenni
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100825749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vaativien vammaispalveluiden käyttöön kuvaus saavutettavasta palautesovelluksesta, joka tukee erityisesti asiakkaita, joilla on kommunikointiin ja kognitioon liittyviä haasteita. Lähtökohtana oli huomio siitä, ettei nykyinen palautteenkeruu tavoita asiakkaita tasapuolisesti, mikä vaikeuttaa osallisuutta ja luotettavan palautteen hyödyntämistä palveluiden kehittämisessä. Kehittämistyön keskiössä oli kognitiivisen saavutettavuuden parantaminen siten, että asiakkaiden näkemykset saataisiin esille mahdollisimman vähäisellä ulkopuolisella tulkinnalla.
Kehittämistyössä hyödynnettiin Delfoi-menetelmään perustuvaa työpajatyöskentelyä, jonka aikana vammaispalveluiden asiantuntijoilta kerättiin tietoa ja näkemyksiä käyttäjien tarpeista sekä palautesovelluksen käyttöliittymän teknisistä ja sisällöllisistä vaatimuksista.Tuotoksena syntyi kuvaus asiakaslähtöisestä ratkaisusta, joka vastaa kognitiivisen saavutettavuuden vaatimuksiin tukemalla monipuolisesti eri viestintäkeinoja. Kuvausta voidaan hyödyntää sovelluksen jatkokehityksessä. Työ edistää saavutettavuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa ja vahvistaa asiakkaiden osallisuutta palvelujen kehittämisessä.
 
Syftet med arbetet var att utveckla en beskrivning av en tillgänglig responsapp för krävande funktionshinderservicen, särskilt med beaktande av servicetagare som har svårigheter med kommunikation och kognition. Utgångspunkten var observationen att nuvarande kvalitetsmätningar inte når alla servicetagare på ett jämlikt sätt, vilket försvårar delaktighet och utnyttjandet av tillförlitlig respons i utvecklingen av servicen. I centrum för utvecklingsarbetet stod förbättringen av den kognitiva tillgängligheten, så att servicetagarnas egna åsikter kunde höras med så liten extern tolkning som möjligt.
I utvecklingsarbetet tillämpades Delfi-metoden i form av workshoppar. Information och synpunkter om servicetagarnas behov samt de tekniska och innehållsmässiga kriterierna på responsappens användargränssnitt samlades in från sakkunniga inom funktionshinderservicen. Resultatet blev en beskrivning av en användarorienterad lösning som motsvarar kraven på kognitiv tillgänglighet genom att på ett mångsidigt sätt stödja olika kommunikationssätt. Beskrivningen kan utnyttjas i den fortsatta utvecklingen av appen. Arbetet främjar tillgängligheten inom social- och hälsovårdstjänsterna och stärker servicetagarnas delaktighet i utvecklingen av servicen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste