Vaikuttajamarkkinoinnin kehitys ja ilmiöt Suomessa
Ristakoski, Tuomas (2025)
Ristakoski, Tuomas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100925782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100925782
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin kehitystä ja sen keskeisiä ilmiöitä Suomessa. Tavoitteena oli ymmärtää, miten vaikuttajamarkkinointi on muuttunut 2010-luvulta nykypäivään ja millaisia ilmiöitä sen ympärillä on tunnistettavissa. Lisäksi työssä arvioitiin vaikuttajamarkkinoinnin tulevaisuuden suuntauksia.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin avoimesti saatavilla olevia artikkeleita, viranomaislähteitä, tilastoja ja suomalaisten vaikuttajien julkista sisältöä. Menetelmänä käytettiin laadullista sisältöanalyysiä. Aineistoista tunnistettiin keskeisiä teemoja, kuten vastuullisuus, mikrovaikuttajien nousu, aitous ja teknologian vaikutus. Tuloksissa todettiin, että vaikuttajamarkkinointi on vakiintunut ammattimaiseksi osaksi yritysviestintää ja brändin rakentamista. Vaikuttajien rooli on muuttunut kaupallisen viestin välittäjästä yhteiskunnalliseksi keskustelijaksi.
Johtopäätöksissä korostettiin, että vaikuttajamarkkinointi tulee tulevaisuudessa keskittymään arvoläheisyyteen, teknologian hyödyntämiseen ja yhteisöllisyyteen. Työ lisäsi ymmärrystä siitä, miten brändit voivat hyödyntää vaikuttajia vaikuttavasti osana modernia markkinointia.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin avoimesti saatavilla olevia artikkeleita, viranomaislähteitä, tilastoja ja suomalaisten vaikuttajien julkista sisältöä. Menetelmänä käytettiin laadullista sisältöanalyysiä. Aineistoista tunnistettiin keskeisiä teemoja, kuten vastuullisuus, mikrovaikuttajien nousu, aitous ja teknologian vaikutus. Tuloksissa todettiin, että vaikuttajamarkkinointi on vakiintunut ammattimaiseksi osaksi yritysviestintää ja brändin rakentamista. Vaikuttajien rooli on muuttunut kaupallisen viestin välittäjästä yhteiskunnalliseksi keskustelijaksi.
Johtopäätöksissä korostettiin, että vaikuttajamarkkinointi tulee tulevaisuudessa keskittymään arvoläheisyyteen, teknologian hyödyntämiseen ja yhteisöllisyyteen. Työ lisäsi ymmärrystä siitä, miten brändit voivat hyödyntää vaikuttajia vaikuttavasti osana modernia markkinointia.