Osaamistarpeiden tila kohdeorganisaatiossa
Sorsa, Taru (2025)
Sorsa, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025842
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee organisaation osaamistarpeita ja niiden kehittämistä. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää organisaation asiantuntijoiden osaamistarpeiden nykytilaa ja johtamisen näkemystä osaamisen tunnistamisesta, jotta voidaan tuottaa kehitysideoita osaamisen kehittämiseksi. Tutkimuksessa on keskitytty toimistohenkilöstöön, sillä lääketieteellistä tutkimusta satunnaisesti yrityksen kautta tekevät lääketieteen ammattilaiset ovat lyhyissä työsuhteissa omilla projekteillaan eikä heidän osaamistaan tarvitse erikseen johtaa.
Teoreettinen viitekehys koostuu strategian merkityksestä, strategisesta oppimisesta sekä osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä. Osaamisen kehittämisen teoriaan sisältyy osaami-sen arviointia osaamiskartoituksen ja kehityskeskustelujen avulla. Teoriassa tarkastellaan myös kehittämisen työkaluja ja esihenkilötyön merkitystä.
Tutkimuksen näkökulmana oli tapaustutkimus ja aineiston keruumenetelmänä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluista räätälöitiin oma asiantuntijoille, esihenkilöille ja toimitus-johtajalle. Haastattelut suoritettiin 18.8.-10.9.2025. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin, psedonymisoitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin avulla löydettiin yleisiä teemoja. Sisällön erittelyn eli kvantifioinnin avulla on tehty havaintomatriisi alateemojen selvittämiseksi ja analyysin tueksi.
Tutkimuksessa on havaittu, että organisaatio on hyvin kehitysmyönteinen sekä johdon että asiantuntijoiden osalta. Myös itseohjautuvuus korostui kaikissa haastatteluissa. Osaaminen on hyvällä tasolla mutta osaamistarpeita voisi kartoittaa systemaattisemmin. Tulevista osaamistarpeista voimakkaimmin nousi esiin digitalisaation aiheuttamat muutokset.
Kehityskohteeksi on havaittu tarve systemaattisemmalle osaamisen kartoitukselle ja johtami-selle sekä strategian kirkastamiselle esihenkilötyön avulla. Kehitysideana on esitetty yhteis-työnä luotava osaamisen itsearviointilomake, jota voidaan käyttää one-to-one keskustelun ja osaamiskartoituksen apuna.
Jatkotutkimusaiheena on esitetty digitalisaation tuomaan muutokseen liittyvä varautuminen ja siihen liittyvät osaamistarpeet.
Teoreettinen viitekehys koostuu strategian merkityksestä, strategisesta oppimisesta sekä osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä. Osaamisen kehittämisen teoriaan sisältyy osaami-sen arviointia osaamiskartoituksen ja kehityskeskustelujen avulla. Teoriassa tarkastellaan myös kehittämisen työkaluja ja esihenkilötyön merkitystä.
Tutkimuksen näkökulmana oli tapaustutkimus ja aineiston keruumenetelmänä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluista räätälöitiin oma asiantuntijoille, esihenkilöille ja toimitus-johtajalle. Haastattelut suoritettiin 18.8.-10.9.2025. Tämän jälkeen aineisto litteroitiin, psedonymisoitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Sisällönanalyysin avulla löydettiin yleisiä teemoja. Sisällön erittelyn eli kvantifioinnin avulla on tehty havaintomatriisi alateemojen selvittämiseksi ja analyysin tueksi.
Tutkimuksessa on havaittu, että organisaatio on hyvin kehitysmyönteinen sekä johdon että asiantuntijoiden osalta. Myös itseohjautuvuus korostui kaikissa haastatteluissa. Osaaminen on hyvällä tasolla mutta osaamistarpeita voisi kartoittaa systemaattisemmin. Tulevista osaamistarpeista voimakkaimmin nousi esiin digitalisaation aiheuttamat muutokset.
Kehityskohteeksi on havaittu tarve systemaattisemmalle osaamisen kartoitukselle ja johtami-selle sekä strategian kirkastamiselle esihenkilötyön avulla. Kehitysideana on esitetty yhteis-työnä luotava osaamisen itsearviointilomake, jota voidaan käyttää one-to-one keskustelun ja osaamiskartoituksen apuna.
Jatkotutkimusaiheena on esitetty digitalisaation tuomaan muutokseen liittyvä varautuminen ja siihen liittyvät osaamistarpeet.