Verkkosivuston nykytila-analyysi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Case Kivitasku Oy.
Sulkunen, Mirka (2025)
Sulkunen, Mirka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100725680
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin keskisuomalaisen palvelualan yrityksen verkkosivuston nykytila
hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Lähtökohtana oli, että verkkosivusto saattoi sisältää mahdollisia teknisiä puutteita, optimoimattomia avainsanoja ja kehitystä kaipaavaa sisältöä, joilla oli vaikutusta asiakastavoitettavuuteen ja liiketoiminnan tehokkuuteen. Tavoitteena oli tunnistaa vahvuudet, heikkoudet ja keskeiset kehityskohteet sekä esittää konkreettisia ehdotuksia hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä hyödyntäen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tekninen analyysi, avainsana-analyysi ja sisältöanalyysi perustuivat työkalupohjaiseen datan keruuseen sekä teoreettiseen viitekehykseen. Tietoja saatiin muun muassa SEMrushin, Ahrefsin ja Google PageSpeed Insightsin avulla. Iteratiivisen lähestymistavan ansiosta tuloksia tarkasteltiin useassa vaiheessa ja kehitysehdotuksia täsmennettiin analyysin edetessä.
Tuloksissa havaittiin, että verkkosivuston tekninen suorituskyky oli työpöytälaitteilla vahva, mutta mobiiliversiossa esiintyi pieniä viiveitä. Hakukonenäkyvyys perustui pääosin brändihakusanoihin, mikä rajoitti uusien asiakkaiden tavoittamista. Sisällön hajanaisuus ja niukkuus sekä navigoinnin epäselvyys heikensivät sekä käyttäjäkokemusta että hakukoneoptimointia.
Johtopäätöksenä todettiin, että verkkosivuston kilpailukyky edellytti teknisten mittareiden ylläpitämisen lisäksi sisällön, rakenteen ja avainsanojen strategista kehittämistä. Näillä toimenpiteillä yritys pystyi vahvistamaan hakukonenäkyvyyttään, tukemaan asiakaskokemusta ja tehostamaan digitaalista asiakashankintaa
hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Lähtökohtana oli, että verkkosivusto saattoi sisältää mahdollisia teknisiä puutteita, optimoimattomia avainsanoja ja kehitystä kaipaavaa sisältöä, joilla oli vaikutusta asiakastavoitettavuuteen ja liiketoiminnan tehokkuuteen. Tavoitteena oli tunnistaa vahvuudet, heikkoudet ja keskeiset kehityskohteet sekä esittää konkreettisia ehdotuksia hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä hyödyntäen sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Tekninen analyysi, avainsana-analyysi ja sisältöanalyysi perustuivat työkalupohjaiseen datan keruuseen sekä teoreettiseen viitekehykseen. Tietoja saatiin muun muassa SEMrushin, Ahrefsin ja Google PageSpeed Insightsin avulla. Iteratiivisen lähestymistavan ansiosta tuloksia tarkasteltiin useassa vaiheessa ja kehitysehdotuksia täsmennettiin analyysin edetessä.
Tuloksissa havaittiin, että verkkosivuston tekninen suorituskyky oli työpöytälaitteilla vahva, mutta mobiiliversiossa esiintyi pieniä viiveitä. Hakukonenäkyvyys perustui pääosin brändihakusanoihin, mikä rajoitti uusien asiakkaiden tavoittamista. Sisällön hajanaisuus ja niukkuus sekä navigoinnin epäselvyys heikensivät sekä käyttäjäkokemusta että hakukoneoptimointia.
Johtopäätöksenä todettiin, että verkkosivuston kilpailukyky edellytti teknisten mittareiden ylläpitämisen lisäksi sisällön, rakenteen ja avainsanojen strategista kehittämistä. Näillä toimenpiteillä yritys pystyi vahvistamaan hakukonenäkyvyyttään, tukemaan asiakaskokemusta ja tehostamaan digitaalista asiakashankintaa