Reklamaatioiden ja poikkeamien hallinta valmistavassa teollisuudessa
Sirle, Uuk (2025)
Sirle, Uuk
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101225934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101225934
Tiivistelmä
Reklamaatioiden ja laatuvirheiden käsittely sekä niiden vähentäminen ovat keskeisiä tavoitteita valmistavan teollisuuden organisaatioissa. Vaikka virheitä esiintyy väistämättä päivittäisessä toiminnassa, tavoitteena on hallita poikkeamat mahdollisimman tehokkaasti, sillä ne vaikuttavat laajasti tuotannon sujuvuuteen, asiakastyytyväisyyteen ja resurssien käyttöön.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisilla kehityskeinoilla voitaisiin parantaa reklamaatioiden ja sisäisten laatupoikkeamien käsittelyä sekä ehkäisyä. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä: henkilöstö- ja asiantuntijahaastatteluita sekä laatupoikkeamia koskevan tilastollisen datan analyysiä.
Tulosten perusteella saatiin kattava kokonaiskuva organisaation nykytilanteesta reklamaatioiden ja poikkeamien käsittelyssä. Lisäksi työssä tarkasteltiin käytäntöjä, joita hyödynnetään vastaavien ongelmien ratkaisemiseksi muissa organisaatioissa. Tutkimuksen lopputuloksena syntyi joukko kehitysehdotuksia, joissa oli huomioitu organisaation resurssien rajallisuus ja käytännön toteutusmahdollisuudet.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisilla kehityskeinoilla voitaisiin parantaa reklamaatioiden ja sisäisten laatupoikkeamien käsittelyä sekä ehkäisyä. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä: henkilöstö- ja asiantuntijahaastatteluita sekä laatupoikkeamia koskevan tilastollisen datan analyysiä.
Tulosten perusteella saatiin kattava kokonaiskuva organisaation nykytilanteesta reklamaatioiden ja poikkeamien käsittelyssä. Lisäksi työssä tarkasteltiin käytäntöjä, joita hyödynnetään vastaavien ongelmien ratkaisemiseksi muissa organisaatioissa. Tutkimuksen lopputuloksena syntyi joukko kehitysehdotuksia, joissa oli huomioitu organisaation resurssien rajallisuus ja käytännön toteutusmahdollisuudet.