Yrittäjän päiväkirja: Yrityksen ensimmäisen verkkokurssin lanseeraaminen
Laakkonen, Emma (2025)
Laakkonen, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325988
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Emma Laakkonen Tmin ensimmäisen verkkokurssin lanseerausta, joka osui keväälle 2025. Opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida ensimmäiseen lanseeraukseen valmistautuminen sekä lanseerauksen onnistuminen, jotta tuloksia voitaisiin hyödyntää myöhempien tuotteiden lanseerauksessa.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin lanseerausviikkoon valmistautumista, lanseerausviikon toteutusta sekä kampanjan onnistumisen analysointia yhteensä yhdeksän viikon ajan. Opinnäytetyön alussa kerättiin tietoperustaa aiheeseen liittyen, ja varsinaisissa päiväkirjaluvuissa teoriatieto sekä päiväkirjamerkinnät vuorottelivat toisiaan täydentäen. Teoriatietoa käytettiin pohjana lanseerauksen toteuttamiselle.
Alkuopetuksen arki rullaamaan -verkkokurssin lanseeraus toteutettiin kokonaisuudessaan verkossa. Markkinointia tehtiin Emma Laakkonen Tmin uutiskirjeen kautta sekä Instagramissa. Lanseeraus jakautui kahteen vaiheeseen: pilottiryhmäläisten kanssa tehtävään palvelumuotoiluun sekä viralliseen lanseeraukseen.
Lanseerauskokonaisuus alkoi pilottiryhmäläisten ja uutiskirjeen tilaajien hankinnalla. Tavoitteena oli saada 50 uutiskirjeen tilaajaa sekä kahdeksan maksavaa pilottiryhmäläistä ostamaan kurssi. Virallisen lanseerauksen tavoitteet tehtiin edellä mainittujen tavoitteiden ja niiden toteutumisen pohjalta. Virallisen lanseerauksen tavoitteena oli kerätä vielä 30 uutiskirjeen tilaajaa sekä saada viisi maksavaa verkkokurssilaista. Pilottiryhmäläisiä saatiin kokoon 5/8, mutta uutiskirjeen tilaajia sen sijaan tuli 162. Virallisessa lanseerauksessa uutiskirjeen tilaajien määräksi tuli 49 ja maksavia asiakkaita kurssille saatiin 5/5.
Lanseerauskokonaisuuden aikana tuli yllättäviä muutoksia, jotka vaikuttivat toteutuksen aikatauluun. Lisäksi erilaiset markkinointimenetelmät sosiaalisessa mediassa osoittautuivat toisinaan erittäin toimiviksi ja toisinaan haasteellisiksi. Opinnäytetyön pohjalta todettiin, että tulevaisuudessa projektit pitää aikatauluttaa riittävän väljiksi, yrittäjällä tulee olla aina varahenkilö erikoistilanteiden varalle ja sosiaalisessa mediassa kannattaa käyttää tietynlaisia menetelmiä markkinointia ajatellen.
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä seurattiin lanseerausviikkoon valmistautumista, lanseerausviikon toteutusta sekä kampanjan onnistumisen analysointia yhteensä yhdeksän viikon ajan. Opinnäytetyön alussa kerättiin tietoperustaa aiheeseen liittyen, ja varsinaisissa päiväkirjaluvuissa teoriatieto sekä päiväkirjamerkinnät vuorottelivat toisiaan täydentäen. Teoriatietoa käytettiin pohjana lanseerauksen toteuttamiselle.
Alkuopetuksen arki rullaamaan -verkkokurssin lanseeraus toteutettiin kokonaisuudessaan verkossa. Markkinointia tehtiin Emma Laakkonen Tmin uutiskirjeen kautta sekä Instagramissa. Lanseeraus jakautui kahteen vaiheeseen: pilottiryhmäläisten kanssa tehtävään palvelumuotoiluun sekä viralliseen lanseeraukseen.
Lanseerauskokonaisuus alkoi pilottiryhmäläisten ja uutiskirjeen tilaajien hankinnalla. Tavoitteena oli saada 50 uutiskirjeen tilaajaa sekä kahdeksan maksavaa pilottiryhmäläistä ostamaan kurssi. Virallisen lanseerauksen tavoitteet tehtiin edellä mainittujen tavoitteiden ja niiden toteutumisen pohjalta. Virallisen lanseerauksen tavoitteena oli kerätä vielä 30 uutiskirjeen tilaajaa sekä saada viisi maksavaa verkkokurssilaista. Pilottiryhmäläisiä saatiin kokoon 5/8, mutta uutiskirjeen tilaajia sen sijaan tuli 162. Virallisessa lanseerauksessa uutiskirjeen tilaajien määräksi tuli 49 ja maksavia asiakkaita kurssille saatiin 5/5.
Lanseerauskokonaisuuden aikana tuli yllättäviä muutoksia, jotka vaikuttivat toteutuksen aikatauluun. Lisäksi erilaiset markkinointimenetelmät sosiaalisessa mediassa osoittautuivat toisinaan erittäin toimiviksi ja toisinaan haasteellisiksi. Opinnäytetyön pohjalta todettiin, että tulevaisuudessa projektit pitää aikatauluttaa riittävän väljiksi, yrittäjällä tulee olla aina varahenkilö erikoistilanteiden varalle ja sosiaalisessa mediassa kannattaa käyttää tietynlaisia menetelmiä markkinointia ajatellen.