6-12-vuotiaiden lasten fyysisen toimintakyvyn mittaaminen : eri arviointimenetelmien kuvaus ja niiden soveltuvuus Turun ammattikorkeakoulun liikuntalaboratorion käytössä
Fälden, Jasmin; Suominen, Katriina (2025)
Fälden, Jasmin
Suominen, Katriina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101425999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101425999
Tiivistelmä
Lasten fyysinen toimintakyky on seurantatutkimusten perusteella edelleen laskussa ja samalla myös lasten liikkuminen on alhaisella tasolla liikkumissuositusten mukaiseen tasoon nähden. Fyysisen toimintakyvyn arviointi on tärkeää, jotta pystytään tunnistamaan mahdolliset haasteet aikaisin sekä kohdentaa niihin oikeanlaatuinen ja oikea-aikainen tuki. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä erilaisia 6–12-vuotiaiden lasten fyysisen toimintakyvyn tulosmuuttujien arviointimenetelmiä on käytetty ja mitä niiden mittariominaisuuksista tiedetään.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimineen LiiTo-tutkimusryhmän sekä Turun AMK:n Liikunta- ja toimintakykylaboratorion (LiiLab) toiveesta tavoitteena oli kehittää osaamista erilaisten fyysisen toimintakyvyn arviointimenetelmien valinnassa liikepalvelutoimintaan ja tutkimis- ja kehittämishankkeita varten. Narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että lasten fyysisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä on runsaasti ja luotettaviksi sekä päteviksi arviointimenetelmiksi valikoitui 20 metrin viivajuoksu, vauhditon pituushyppy sekä puristusvoimatesti dynamometrillä. Näiden testien ominaisuuksia olisi hyvä selvittää myös muissa lasten ikäryhmissä ja muilla kuin terveillä lapsilla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimineen LiiTo-tutkimusryhmän sekä Turun AMK:n Liikunta- ja toimintakykylaboratorion (LiiLab) toiveesta tavoitteena oli kehittää osaamista erilaisten fyysisen toimintakyvyn arviointimenetelmien valinnassa liikepalvelutoimintaan ja tutkimis- ja kehittämishankkeita varten. Narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa havaittiin, että lasten fyysisen toimintakyvyn arviointimenetelmiä on runsaasti ja luotettaviksi sekä päteviksi arviointimenetelmiksi valikoitui 20 metrin viivajuoksu, vauhditon pituushyppy sekä puristusvoimatesti dynamometrillä. Näiden testien ominaisuuksia olisi hyvä selvittää myös muissa lasten ikäryhmissä ja muilla kuin terveillä lapsilla.