Liiketoimintasuunnitelma mainosalan aloittavalle yritykselle X
Nykänen, Isak (2025)
Nykänen, Isak
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101526035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101526035
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena toimeksiantotyönä mainosalan aloittavalle yritykselle X. Työssä tavoitteena oli laatia mahdollisimman kattava liiketoimintasuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Lisäksi nostettiin esille brändäykseen liittyviä kehityskohtia kyseiselle yritykselle.
Toimeksiantajalla ei ollut aiempaa liiketoimintasuunnitelmaa, joten työn tavoitteena oli auttaa yrittäjää pääsemään yritystoiminnassa paremmin alkuun suunnitelman kautta. Tavoitteena oli myös selkeyttää yrityksen kilpailuetua, kannattavuutta ja tavoitteita. Lisäksi yhtenä päämääränä oli pyrkiä koostamaan kattava teoreettinen perusta laadukkaiden liiketoimintasuunnitelmien laatimiselle.
Työ koostuu teoreettisesta sekä empiirisestä osuudesta, ja liitteistä löytyy itse produkti. Teoriaosassa keskeisenä on erityisesti BMC-malli. Opinnäytetyössä hyödynnettiin erilaisia työkaluja ja menetelmiä liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, jotta saatiin mahdollisimman kattava kokonaiskuva liiketoiminnasta aikaiseksi.
Työssä käytettiin lähteinä aiheeseen liittyviä ajankohtaisia sekä luotettavia e-kirjoja, artikkeleita sekä verkkosivustoja. Lisäksi työ oli rajattu koskemaan mainosalaa, mutta teoriaosuus pätee myös muilla aloilla.
Opinnäytetyön produktina syntyi liiketoimintasuunnitelma sekä BMC-malli yritykselle X. Työn tuloksena toimeksiantajayritys sai kattavan ja käytännönläheisen suunnitelman, joka edisti yrittäjän liiketoimintaa.
Toimeksiantajalla ei ollut aiempaa liiketoimintasuunnitelmaa, joten työn tavoitteena oli auttaa yrittäjää pääsemään yritystoiminnassa paremmin alkuun suunnitelman kautta. Tavoitteena oli myös selkeyttää yrityksen kilpailuetua, kannattavuutta ja tavoitteita. Lisäksi yhtenä päämääränä oli pyrkiä koostamaan kattava teoreettinen perusta laadukkaiden liiketoimintasuunnitelmien laatimiselle.
Työ koostuu teoreettisesta sekä empiirisestä osuudesta, ja liitteistä löytyy itse produkti. Teoriaosassa keskeisenä on erityisesti BMC-malli. Opinnäytetyössä hyödynnettiin erilaisia työkaluja ja menetelmiä liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, jotta saatiin mahdollisimman kattava kokonaiskuva liiketoiminnasta aikaiseksi.
Työssä käytettiin lähteinä aiheeseen liittyviä ajankohtaisia sekä luotettavia e-kirjoja, artikkeleita sekä verkkosivustoja. Lisäksi työ oli rajattu koskemaan mainosalaa, mutta teoriaosuus pätee myös muilla aloilla.
Opinnäytetyön produktina syntyi liiketoimintasuunnitelma sekä BMC-malli yritykselle X. Työn tuloksena toimeksiantajayritys sai kattavan ja käytännönläheisen suunnitelman, joka edisti yrittäjän liiketoimintaa.