Varhaiskasvatuksen sosionomi hyvinvoinnin ja kasvatusyhteistyön kehittäjänä
Editoija
Keisala, Satu
Marttila, Marjaana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-455-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-455-8
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen sosionomien ammattiryhmä on uusi varhaiskasvatuksessa. Parhaillaan kunnat ja yksityiset toimijat määrittelevät varhaiskasvatuksen sosionomien virallisia tehtävänkuvia, ja ammattikorkeakoulussa varhaiskasvatuksen sosionomiksi opiskelevat puolestaan rakentavat tulevaa asiantuntijuuttaan kehittämistyön keinoin yhteistyössä työelämän kanssa.
Tässä julkaisussa kuvataan sosionomi (AMK), varhaiskasvatuksen sosionomikoulutuksen opiskelijoiden opinnäytetöissään työelämätahojen kanssa kehittämiä, kokeilemia ja pilotoimia toimia. Artikkelikokoelma jakautuu kolmeen osaan, joita ovat perehdyttäminen osana veto- ja pitovoimaa varhaiskasvatuksessa, hyvinvoinnin pedagogiikkaa oppimisympäristöissä sekä kasvatusyhteistyö perheiden kanssa.
Artikkeleissa esitellään opinnäytetöiden aikana syntyneitä tuloksia sekä tuotoksia, jollaisia ovat muun muassa perehdyttämiskansiot, opas lasten ja perheiden yhteiseen liikuntaan, juliste positiivisesta pedagogiikasta kasvattajille sekä ohjevihko kaveritaitoja tukeviin leikkeihin. Julkaisussa esitellyt materiaalit, toimet ja keinot ovat hyödynnettävissä ja sovellettavissa varhaiskasvatuksen kentällä.
Tässä julkaisussa kuvataan sosionomi (AMK), varhaiskasvatuksen sosionomikoulutuksen opiskelijoiden opinnäytetöissään työelämätahojen kanssa kehittämiä, kokeilemia ja pilotoimia toimia. Artikkelikokoelma jakautuu kolmeen osaan, joita ovat perehdyttäminen osana veto- ja pitovoimaa varhaiskasvatuksessa, hyvinvoinnin pedagogiikkaa oppimisympäristöissä sekä kasvatusyhteistyö perheiden kanssa.
Artikkeleissa esitellään opinnäytetöiden aikana syntyneitä tuloksia sekä tuotoksia, jollaisia ovat muun muassa perehdyttämiskansiot, opas lasten ja perheiden yhteiseen liikuntaan, juliste positiivisesta pedagogiikasta kasvattajille sekä ohjevihko kaveritaitoja tukeviin leikkeihin. Julkaisussa esitellyt materiaalit, toimet ja keinot ovat hyödynnettävissä ja sovellettavissa varhaiskasvatuksen kentällä.
Viittaaminen
Keisala, S., & Marttila, M. (toim.). (2025).
Varhaiskasvatuksen sosionomi hyvinvoinnin ja kasvatusyhteistyön kehittäjänä. (Diak Puheenvuoro 52). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-455-8