Harmonikansoittajan istuma-asento ja kehotietoisuus : ergonomisesti kestävän harmonikansoitonopetuksen kehittäminen
Hyttinen, Anne-Maarit (2025)
Hyttinen, Anne-Maarit
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101526058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101526058
Tiivistelmä
Näyttöraportin tavoitteena oli kehittää ergonomisesti ja kehotietoisesti kestävää harmonikansoitonopetusta musiikkipedagogiikan kontekstissa. Harmonikka on fyysisesti vaativa soitin, ja sen soittaminen kuormittaa erityisesti selkää, hartioita ja hengityselimistöä. Ergonomisesti virheellinen soittoasento, väärin säädetyt hihnat tai puutteellinen soittoympäristö voivat pitkällä aikavälillä aiheuttaa tuki- ja liikuntaelimistön kuormitusta ja kiputiloja.
Raportissa tarkastellaan harmonikansoittajan istuma-asentoa ja kehotietoisuutta ergonomian havainnoinnin ja somaattisen oppimisen näkökulmista. Teoreettinen viitekehys yhdistää yleisen ergonomian periaatteet ja kehollisen oppimisen teorian. Keskeisenä lähtökohtana on ollut kehotietoisuuden lisääminen osana musiikkipedagogista työtä.
Menetelminä käytettiin opetustilanteiden videohavainnointia, reflektiivistä keskustelua sekä kirjallisuuteen perustuvaa analyysia. Tulokset osoittavat, että ergonomisesti tietoinen opetus tukee harmonikansoittajan fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia ja parantaa musiikillista ilmaisua. Opettajan reflektiivinen työskentely auttoi kehittämään opetuskäytäntöjä, joissa ergonomia ja kehotietoisuus muodostavat luonnollisen osan soittotaitojen kehittämistä. The aim of this report was to develop ergonomically and somatically sustainable accordion teaching within the context of music pedagogy. The accordion is a physically demanding instrument, and playing it places particular strain on the back, shoulders, and respiratory system. An ergonomically incorrect playing posture, improperly adjusted straps, or an inadequate playing environment can, in the long term, lead to musculoskeletal strain and pain conditions.
The report examines the accordion player’s sitting posture and body awareness from the perspectives of ergonomic observation and somatic learning. The theoretical framework combines general ergonomic principles with theories of embodied learning. A central premise has been to enhance body awareness as an integral part of music pedagogy.
The methods used included video observation of teaching situations, a reflective journal, and literature-based analysis. The results indicate that ergonomically informed teaching supports the accordion player’s physical and psychological well-being and enhances musical expression. The teacher’s reflective discussion helped to develop teaching methods in which ergonomics and body awareness form a natural part of instrumental skill development.
Raportissa tarkastellaan harmonikansoittajan istuma-asentoa ja kehotietoisuutta ergonomian havainnoinnin ja somaattisen oppimisen näkökulmista. Teoreettinen viitekehys yhdistää yleisen ergonomian periaatteet ja kehollisen oppimisen teorian. Keskeisenä lähtökohtana on ollut kehotietoisuuden lisääminen osana musiikkipedagogista työtä.
Menetelminä käytettiin opetustilanteiden videohavainnointia, reflektiivistä keskustelua sekä kirjallisuuteen perustuvaa analyysia. Tulokset osoittavat, että ergonomisesti tietoinen opetus tukee harmonikansoittajan fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia ja parantaa musiikillista ilmaisua. Opettajan reflektiivinen työskentely auttoi kehittämään opetuskäytäntöjä, joissa ergonomia ja kehotietoisuus muodostavat luonnollisen osan soittotaitojen kehittämistä.
The report examines the accordion player’s sitting posture and body awareness from the perspectives of ergonomic observation and somatic learning. The theoretical framework combines general ergonomic principles with theories of embodied learning. A central premise has been to enhance body awareness as an integral part of music pedagogy.
The methods used included video observation of teaching situations, a reflective journal, and literature-based analysis. The results indicate that ergonomically informed teaching supports the accordion player’s physical and psychological well-being and enhances musical expression. The teacher’s reflective discussion helped to develop teaching methods in which ergonomics and body awareness form a natural part of instrumental skill development.