Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin eettisyys

Kurki, Tua (2025)

 
Avaa tiedosto
Kurki_Tua.pdf (1.588Mt)
Lataukset: 


Kurki, Tua
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin sosiaalisessa mediassa erityisesti sen eettisyyden kannalta. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millä tavoin ja kuinka aktiivisesti kuluttajat käyttivät sosiaalista mediaa, millainen merkitys vaikuttajilla oli kuluttajien ostopäätöksiin sekä miten tärkeänä vaikuttajien vastuullisuutta ja eettisyyttä pidettiin. Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2025, ja se valmistui saman vuoden lokakuussa.

Tutkimuksen tietoperustassa tarkasteltiin vaikuttajamarkkinointia sen toimintamallien, lainsäädännön ja eettisten näkökulmien kautta. Vaikuttajamarkkinointi perustui kuluttajan ja vaikuttajan väliseen luottamukseen, jossa autenttisuus ja uskottavuus olivat keskeisiä tekijöitä. Lainsäädäntö ohjasi toimintaa kieltäen harhaanjohtavat käytännöt ja edellyttämällä mainonnan tunnistettavuutta. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin, miten sosiaalinen media kiihdyttää ylikulutusta etenkin nuorten kuluttajien keskuudessa jatkuvien trendien ja markkinointiviestinnän välityksellä. Samalla tarkasteltiin vaikuttajien vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin ja yhteistyöyritysten eettisyyden ja vastuullisuuden roolia kuluttajien luottamuksen rakentamisessa.

Empiirisessä osuudessa toteutettiin kvantitatiivinen sekä kvalitatiivinen tutkimus. Kvantitatiivinen kysely toteutettiin Webropolissa, ja se jaettiin opinnäytetyöntekijän omilla tileillä WhatsAppissa, Instagramissa, LinkedInissä sekä Snapchatissa. Kyselytutkimus keräsi 20 päivän aikana 216 vastausta. Suurin osa vastaajista kuului ikäryhmään 18–27-vuotiaat. Kyselytutkimuksen perusteella sosiaalista mediaa käytti aktiivisimmin nuorimmat ikäryhmät ja käytön määrä laski iän myötä. Vastaajien keskuudessa käytetyimmät sosiaalisen median sovellukset olivat Instagram ja TikTok. Kvalitatiivinen osuus toteutettiin haastattelemalla yhtä kauneusalanvaikuttajaa ja se toteutettiin etäyhteydellä Teamsissa. Vaikuttaja tuottaa sisältöä pääasiallisesti TikTokiin ja Instagramiin. Haastattelu toi tutkimukseen toisen näkökulman, millä voitiin analysoida aihetta syvällisemmin.

Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että sosiaalisen median käyttö laski iän myötä. Sosiaalisen median vaikuttajia aktiivisimmin seurasivat ikäryhmät 18–27- ja 28–37-vuotiaat, mistä voidaan päätellä, että he ovat vaikuttajamarkkinoinnille keskeinen kohderyhmä. Kyselytutkimuksen vastaajat kokivat vaikuttajamarkkinoinnin kannustavan ylikulutukseen, mutta samanaikaisesti monet heistä arvioivat, ettei vaikuttajilla ollut merkittävää vaikutusta heidän omaan kulutuskäyttäytymiseensä. Vaikuttajien autenttisuus, läpinäkyvyys ja arvojen mukaisuus olivat sekä vastaajille että haastatellulle vaikuttajalle tärkeitä, ja ne lisäsivät vaikuttajan uskottavuutta ja suositusten vaikutusta ostopäätöksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste