Tekoälyn rooli Elisan sijoittajaraportoinnissa vuosina 2021-2024
Jibril, Sowda (2025)
Jibril, Sowda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626092
Tiivistelmä
Tekoälyä voidaan pitää vallankumouksellisena ilmiönä, joka muuttaa viestintää ja demokratisoi digitaalisia taitoja laajempaan käyttöön kaikille ihmisille.
Opinnäytetyöni tavoitteena on vastuullisuusraporttien ja vuosikertomusten pohjalta tutkia, miten tekoälyn rooli oli näkynyt Elisassa 2021–2022. Työstä on rajattu pois terveydenhuolto ja kyberturvallisuus Elisassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan tekoälyn roolia viestinnässä sekä tarkastellaan tekoälyn historiaa ja sen hyödyntämistä liiketoiminnassa.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja menetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Elisan vastuullisuusraportteja vuosilta 2021–2022 ja vuosikertomuksia vuosilta 2023–2024.
Tutkimustulokset osoittavat, että vuonna 2021 Elisa aloitti tekoälyyn liittyviä yhteistyöprojekteja Aalto-yliopiston ja FAIC:n kanssa, minkä takia otettiin käyttöön asiakaspalvelua tukeva puhebotti ja chatbotti. Seuraavana vuonna Elisa vahvisti datalähtöistä organisaatiomalliaan ja jatkoi yhteistyön tekemistä FAIC:n kanssa laajentamalla tekoälypohjaisia puheentunnistus ratkaisuja. Seuraavana vuonna Elisa jatkoi datan hyödyntämistä ja syvensi tekoälyratkaisujaan yhteistyössä Microsoft Copilotin kanssa. Seuraavana vuonna Elisa panosti entistä enemmän palveluiden tekoälypohjaiseen automaatiokehitykseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena on vastuullisuusraporttien ja vuosikertomusten pohjalta tutkia, miten tekoälyn rooli oli näkynyt Elisassa 2021–2022. Työstä on rajattu pois terveydenhuolto ja kyberturvallisuus Elisassa.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkastellaan tekoälyn roolia viestinnässä sekä tarkastellaan tekoälyn historiaa ja sen hyödyntämistä liiketoiminnassa.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja menetelmänä on käytetty tapaustutkimusta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin Elisan vastuullisuusraportteja vuosilta 2021–2022 ja vuosikertomuksia vuosilta 2023–2024.
Tutkimustulokset osoittavat, että vuonna 2021 Elisa aloitti tekoälyyn liittyviä yhteistyöprojekteja Aalto-yliopiston ja FAIC:n kanssa, minkä takia otettiin käyttöön asiakaspalvelua tukeva puhebotti ja chatbotti. Seuraavana vuonna Elisa vahvisti datalähtöistä organisaatiomalliaan ja jatkoi yhteistyön tekemistä FAIC:n kanssa laajentamalla tekoälypohjaisia puheentunnistus ratkaisuja. Seuraavana vuonna Elisa jatkoi datan hyödyntämistä ja syvensi tekoälyratkaisujaan yhteistyössä Microsoft Copilotin kanssa. Seuraavana vuonna Elisa panosti entistä enemmän palveluiden tekoälypohjaiseen automaatiokehitykseen.
