Alakouluikäisen syömishäiriöpotilaan hoitomalli Etelä-Savon hyvinvointialueella
Savinen, Jaana (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726123
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat monitekijäisiä sairauksia, joiden syntyyn vaikuttavat muun muassa erilaiset persoonallisuuden piirteet, somaattiset sairaudet, perhe- ja ympäristötekijät sekä geneettinen tausta. Syömishäiriöiden esiintyvyys on lisääntynyt lasten ja nuorten keskuudessa, mikä korostaa varhaisen tunnistamisen, hoitokäytäntöjen kehittämisen ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syömishäiriöiden tunnistamista, hoitokäytäntöjä ja työntekijöiden kokemuksia alakouluikäisen syömishäiriöpotilaan hoidosta. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa syömishäiriöistä ja niiden hoitamisesta sekä kehittää moniammatillinen hoitomalli, joka tukee alakouluikäisen syömishäiriöpotilaan kokonaisvaltaista hoitoa.
Tämä tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä lastenpsykiatrian työyksikön henkilökunnan kanssa. Tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimuksen syklistä rakennetta, jossa suunnittelu, toteutus, havainnointi ja arviointi toistuivat useissa vaiheissa. Aineisto kerättiin työpajoissa ja analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi hoitomallin pohja, joka korostaa moniammatillisuutta, perheen osallistamista sekä varhaista ja kokonaisvaltaista tukea. Hoitomallin avulla voidaan lisätä hoitokäytäntöjen yhdenmukaisuutta ja tarjota käytännön työkaluja alakouluikäisten lasten syömishäiriön hoitoon. Lisäksi työ tuotti materiaalipankin ammattilaisten käyttöön.
Jatkokehittämisen tarpeina tunnistettiin erityisesti menetelmäosaamisen vahvistaminen ja moniammatillisen yhteistyön jatkuva kehittäminen. Hoitomallin luomista ei voida pitää kertaluonteisena tehtävänä, vaan se on jatkuva prosessi, joka edellyttää vuoropuhelua kaikkien osapuolten välillä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää syömishäiriöiden tunnistamista, hoitokäytäntöjä ja työntekijöiden kokemuksia alakouluikäisen syömishäiriöpotilaan hoidosta. Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa syömishäiriöistä ja niiden hoitamisesta sekä kehittää moniammatillinen hoitomalli, joka tukee alakouluikäisen syömishäiriöpotilaan kokonaisvaltaista hoitoa.
Tämä tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä lastenpsykiatrian työyksikön henkilökunnan kanssa. Tutkimuksessa hyödynnettiin toimintatutkimuksen syklistä rakennetta, jossa suunnittelu, toteutus, havainnointi ja arviointi toistuivat useissa vaiheissa. Aineisto kerättiin työpajoissa ja analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tämän tutkimuksen tuloksena syntyi hoitomallin pohja, joka korostaa moniammatillisuutta, perheen osallistamista sekä varhaista ja kokonaisvaltaista tukea. Hoitomallin avulla voidaan lisätä hoitokäytäntöjen yhdenmukaisuutta ja tarjota käytännön työkaluja alakouluikäisten lasten syömishäiriön hoitoon. Lisäksi työ tuotti materiaalipankin ammattilaisten käyttöön.
Jatkokehittämisen tarpeina tunnistettiin erityisesti menetelmäosaamisen vahvistaminen ja moniammatillisen yhteistyön jatkuva kehittäminen. Hoitomallin luomista ei voida pitää kertaluonteisena tehtävänä, vaan se on jatkuva prosessi, joka edellyttää vuoropuhelua kaikkien osapuolten välillä.