Nepsyarjen apuri : Selkokielinen opas neuropsykiatristen lasten vanhemmille
Hanhinen, Nanna (2025)
Hanhinen, Nanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726153
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee neuropsykiatristen lasten ja vanhempien tukemista arjessa. Opinnäytetyössä perehdyttiin varhaiskasvatusikäisten lasten yleisimpiin neuropsykiatrisiin piirteisiin sekä arjen haasteisiin. Pääteemoina toimii neuropsykiatriset häiriöt ja niiden piirteet sekä toiminnanohjaus, itsesäätely ja vuorovaikutus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tiivis, käytännönläheinen sekä selkokielisten periaatteiden mukainen opas vanhemmille, joka tarjoaa vanhemmille selkeitä keinoja arjen tukemiseen. Tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoisuutta neurokirjon vahvuuksista sekä vaikutuksista ja apukeinoista arkeen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena luotiin opas lasten neuropsykiatrisista häiriöistä ja arjenhallinnan taidoista sekä arjen apukeinoista. Oppaaseen avattiin selkeään ja helposti luettavaan muotoon neuropsykiatriset häiriöt sekä keinot, miten tukea neuropsykiatristen lasten käyttäytymistä, tunteiden säätelyä sekä päivittäisten rutiinien ylläpitoa.
Oppaan sisältö perustuu ammattikirjallisuuteen sekä luotettaviin ja ajankohtaisiin lähteisiin. Työssä keskityttiin erityisesti arjen rakenteen luomiseen sekä ylläpitoon, selkeään kommunikointiin sekä käytöksen ohjaukseen. Oppaan tavoitteena oli toimia sekä tiedonlähteenä että konkreettisena työkaluna vanhemmille arjessa. Opinnäytetyön tilaaja on yksityinen päiväkoti ja opas tehtiin heidän asiakkailleen. Tilaajataho piti opasta selkeänä ja tarpeellisena sekä ytimekkäänä kokonaisuutena.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tiivis, käytännönläheinen sekä selkokielisten periaatteiden mukainen opas vanhemmille, joka tarjoaa vanhemmille selkeitä keinoja arjen tukemiseen. Tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoisuutta neurokirjon vahvuuksista sekä vaikutuksista ja apukeinoista arkeen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena luotiin opas lasten neuropsykiatrisista häiriöistä ja arjenhallinnan taidoista sekä arjen apukeinoista. Oppaaseen avattiin selkeään ja helposti luettavaan muotoon neuropsykiatriset häiriöt sekä keinot, miten tukea neuropsykiatristen lasten käyttäytymistä, tunteiden säätelyä sekä päivittäisten rutiinien ylläpitoa.
Oppaan sisältö perustuu ammattikirjallisuuteen sekä luotettaviin ja ajankohtaisiin lähteisiin. Työssä keskityttiin erityisesti arjen rakenteen luomiseen sekä ylläpitoon, selkeään kommunikointiin sekä käytöksen ohjaukseen. Oppaan tavoitteena oli toimia sekä tiedonlähteenä että konkreettisena työkaluna vanhemmille arjessa. Opinnäytetyön tilaaja on yksityinen päiväkoti ja opas tehtiin heidän asiakkailleen. Tilaajataho piti opasta selkeänä ja tarpeellisena sekä ytimekkäänä kokonaisuutena.
