Sairaanhoitajaopiskelijan hyvinvointi surun keskellä: Menetelmiä vaikeiden tunteiden käsittelyyn ja läheisten kohtaamiseen
Ekko Vilska, Enni; Myllys, Laura (2025)
Ekko Vilska, Enni
Myllys, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101926171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101926171
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sairaanhoitajaopiskelijoiden hyvinvointia surun ja vaikeiden tunteiden kohtaamisen näkökulmasta. Opiskelijat voivat harjoittelujaksoilla kohdata tilanteita, joissa potilas menehtyy tai tämän läheiset surevat. Tällaiset tilanteet voivat herättää opiskelijassa omia tunteita tai aktivoida aiempia surukokemuksia, mikä voi kuormittaa emotionaalisesti ja vaatia tunnekuorman säätelytaitoja sekä ammatillista reflektointikykyä. Aihe valittiin opiskelijahyvinvointiryhmän ehdotuksesta sekä tekijöiden omasta kiinnostuk-sesta emotionaalisen tuen ja hyvinvoinnin kysymyksiin hoitotyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa esiin psykososiaalisen tuen merkitystä ja tunnistaa keinoja, joiden avulla opiskelijat voivat reflektoida tunteitaan, tunnistaa omia voimavarojaan ja vahvistaa emotionaalista valmiuttaan kohdata surua ammatillisessa kontekstissa. Opinnäytetyöhön liittyvän tapahtuman tarkoituksena oli lisätä koulumme sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia kohdata surua käytännön hoitotyössä, vahvistaa heidän hyvinvointiaan tunnekuormittavissa tilanteissa sekä tukea ammatillisuuden ja inhimillisyyden yhteensovittamista opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina yhteistyössä Porin seurakuntayhtymän oppilaitosteologin kanssa. Opinnäytetyö vastaa ajankohtaiseen tarpeeseen kehittää tunnetaitoja ja psykososiaalista tukirakennetta hoitotyön opiskelijoille. Surutukitapahtumassa kerätyn palautteen perusteella sairaanhoitajaopiskelijat voisivat hyötyä surua käsittelevistä tapahtumista, joissa voisi käyttää osallistumista edistäviä menetelmiä kuten pienryhmäkeskusteluja, anonyymejä digikysymyksiä ja interaktiivista pohdintamateriaalia. On myös tarpeen kartoittaa, millä tavoin suru kuormittaa opiskelijoita ja mitkä oireet ovat yleisimpiä. Opiskelijoiden vertaistukeen kannattaisi kehittää toimintamalleja, jotka auttaisivat tunnistamaan tuen tarpeet ja rohkaisisivat hakemaan tai tarjoamaan apua.
Opinnäytetyön tarkoituksena on nostaa esiin psykososiaalisen tuen merkitystä ja tunnistaa keinoja, joiden avulla opiskelijat voivat reflektoida tunteitaan, tunnistaa omia voimavarojaan ja vahvistaa emotionaalista valmiuttaan kohdata surua ammatillisessa kontekstissa. Opinnäytetyöhön liittyvän tapahtuman tarkoituksena oli lisätä koulumme sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksia kohdata surua käytännön hoitotyössä, vahvistaa heidän hyvinvointiaan tunnekuormittavissa tilanteissa sekä tukea ammatillisuuden ja inhimillisyyden yhteensovittamista opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina yhteistyössä Porin seurakuntayhtymän oppilaitosteologin kanssa. Opinnäytetyö vastaa ajankohtaiseen tarpeeseen kehittää tunnetaitoja ja psykososiaalista tukirakennetta hoitotyön opiskelijoille. Surutukitapahtumassa kerätyn palautteen perusteella sairaanhoitajaopiskelijat voisivat hyötyä surua käsittelevistä tapahtumista, joissa voisi käyttää osallistumista edistäviä menetelmiä kuten pienryhmäkeskusteluja, anonyymejä digikysymyksiä ja interaktiivista pohdintamateriaalia. On myös tarpeen kartoittaa, millä tavoin suru kuormittaa opiskelijoita ja mitkä oireet ovat yleisimpiä. Opiskelijoiden vertaistukeen kannattaisi kehittää toimintamalleja, jotka auttaisivat tunnistamaan tuen tarpeet ja rohkaisisivat hakemaan tai tarjoamaan apua.
