Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakoululaisten pitkittyneet poissaolot : taustalla poissaolomallin toimivuus

Haapoja, Elle; Kujala, Veera (2025)

 
Avaa tiedosto
Haapoja_Kujala.pdf (4.443Mt)
Lataukset: 


Haapoja, Elle
Kujala, Veera
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102026206
Tiivistelmä
Koulupoissaoloilla tarkoitetaan tilanteita, joissa oppilas ei osallistu koulutyöskentelyyn. Poissaolo koulusta voi olla joko luvallinen tai luvaton poissaolo. Pitkittyessään tai toistuessaan usein kaikenlaiset poissaolot ovat ongelmallisia, eli pelkästään poissaolon luvallisuus ei tee siitä ongelmatonta. Koulupoissaolot ja kouluakäymättömyys ovat yleistyneet Suomessa ja ilmiö on monisyinen. Ilmiö muodostaa merkittävän riskin oppilaiden hyvinvoinnille sekä heidän terveelle kasvulleen ja kehitykselle. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää poissaolomallin toimivuutta, pitkittyneiden ja epämääräisten poissaolojen taustatekijöitä, koulun ja kodin yhteistyön toimivuutta sekä yhteydenpitoa vaikeiden asioiden kohdalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada näkökulmia huoltajilta sekä henkilökunnalta koulupoissaoloista sekä poissaolomallin toimivuuteen.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä erään alakoulun kanssa. Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto on kerätty kahden anonyymin Webropol-kyselyn avulla, jotka olivat avoinna puolitoista viikkoa. Lisäksi hyödynsimme opinnäytetyössämme osittain toiminnallista kehittämisprosessin näkökulmaa. Aineistoa olemme analysoineet väriteemoittelun avulla. Teoriaosuudessa käsittelimme koulupoissaoloja, oppivelvollisuutta, poissaolomallia sekä koulun opiskeluhuoltoa ja lainsäädäntöä.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella poissaolomallia voisi muokata lisäämällä eri portaille valmiit viestipohjat henkilökunnalle, nostamalla ensimmäistä tuntirajaa, lisäämällä portaan valmiiksi selvitetyille poissaoloille, joista ei ole huolta sekä lisäämällä kynnyksettömät perhekeskuksen palvelut poissaolomalliin. Tulosten perusteella saimme selville myös yleisimpiä syitä koulupoissaoloille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste