Työvoimapulan lievittäminen logistiikan alalla nuorten näkökulmasta
Harberg, Noora (2025)
Harberg, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226281
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten logistiikan alan työvoimapulaa voitaisiin helpottaa houkuttelemalla alalle enemmän nuoria. Logistiikka-ala kärsii kasvavasta työvoimapulasta, johon nuoret voisivat tarjota merkittävän osaratkaisun.
Tutkimus toteutettiin kyselututkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat logistiikan perustutkintoa suorittavat opiskelijat eri puolelta Suomea. Kyselyssä oli 8 kysymystä ja vastaajia oli yhteensä 83.
Kyselystä saaduista tuloksista voidaan päätellä, että nuoret kaipaavat enemmän tietoa työmahdollisuuksista, parempia työ- ja palkkaehtoja sekä kohdennettua, nuorille suunnattua markkinointia logistiikan alasta. Näiden osa-alueiden kehittäminen voi osaltaan auttaa houkuttelemaan uusia osaajia alalle ja näin lievittää työvoimapulaa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää logistiikka-alan vetovoiman kehittämisessä, esimerkiksi alan toimijoiden, koulutuksen järjestäjien ja työnantajien suunnitellessa toimenpiteitä nuorten houkuttelemiseksi alalle.
Tutkimus toteutettiin kyselututkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat logistiikan perustutkintoa suorittavat opiskelijat eri puolelta Suomea. Kyselyssä oli 8 kysymystä ja vastaajia oli yhteensä 83.
Kyselystä saaduista tuloksista voidaan päätellä, että nuoret kaipaavat enemmän tietoa työmahdollisuuksista, parempia työ- ja palkkaehtoja sekä kohdennettua, nuorille suunnattua markkinointia logistiikan alasta. Näiden osa-alueiden kehittäminen voi osaltaan auttaa houkuttelemaan uusia osaajia alalle ja näin lievittää työvoimapulaa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää logistiikka-alan vetovoiman kehittämisessä, esimerkiksi alan toimijoiden, koulutuksen järjestäjien ja työnantajien suunnitellessa toimenpiteitä nuorten houkuttelemiseksi alalle.
