Introverttien myyjien menestyminen modernissa yritysmyynnissä
Granström, Niko (2025)
Granström, Niko
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226284
Tiivistelmä
Työssä oli aiheena introverttien myyjien menestyminen modernissa yritysmyynnissä. Aihe oli ajankohtainen, koska yritysmyynti on nykyaikana hyvin monipuolista, eikä yleinen käsitys myynnistä kuvaa alaa ja siinä työskenteleviä yksilöitä monipuolisesti. Työ rajattiin käsittelemään introverttien kykeneväisyyksiä vaativaan ja tehtäviltään monipuoliseen myyntityöhön. Työn tavoitteena oli selvittää, miten introvertti myyjä voi menestyä yritysmyynnissä sekä mitkä ovat introvertin vahvuuksia ja heikkouksia myyntityössä. Työssä käsiteltiin myös, kuinka introvertti myyjä voi kehittää omia heikkouksiaan myyntityössä menestyäkseen paremmin.
Tietoperustassa hyödynnettiin vertaisarvioituja artikkeleja sekä työn aiheisiin keskittyviä kirjoja. Kirjallisuutena hyödynnettiin sekä kansainvälistä että kotimaista kirjallisuutta, joka oli tiedoltaan ajankohtaista. Luvussa 2 käsiteltiin introvertin myyjän menestymistä modernissa yritysmyynnissä. Ensimmäisessä alaluvussa käsiteltiin, millaisia ominaisuuksia kaikki myyjät tarvitsevat menestykseen yritysmyynnissä. Toisessa alaluvussa käsiteltiin, mitkä ovat introverttien myyjien luontaisia vahvuuksia myynnissä. Viimeisessä alaluvussa käsiteltiin, mitkä ovat introverttien haasteita myynnissä sekä kuinka introvertit voivat kehittää toimintaansa hyödyntämällä vahvuuksiaan.
Työn pohdintaluvussa käytiin läpi, mitä löydöksiä ja havaintoja tietoperustan pohjalta tehtiin. Työssä huomattiin, että kaikki myyjät tarvitsevat menestymiseen kykyä soveltaa ja kehittää myyntiään, tavoitteellisuutta ja motivaatiota tehdä työtään, ja kykyä johtaa ja kehittää omaa tekemistään. Introverttien vahvuuksia myyntityössä huomattiin olevan järjestelmällinen työskentely, oman toiminnan kehittäminen, korkeat tavoitteet, kuuntelutaidot ja ratkaisukeskeinen toiminta asiakkaan kanssa. Introverteille haasteita olivat keskustelutaidot, uusien asiakkaiden kanssa toimiminen myyjänä ja liiallinen perfektionistisuus. Kehitysideoina haasteiden vähentämiseen esitettiin myyntityökalujen käytön lisäämistä osana kommunikointia ja esittämistä, esiintymisen ja esittämisen harjoittelua sekä introvertin ajatusten ja sisäisen äänen reflektointia.
Tietoperustassa hyödynnettiin vertaisarvioituja artikkeleja sekä työn aiheisiin keskittyviä kirjoja. Kirjallisuutena hyödynnettiin sekä kansainvälistä että kotimaista kirjallisuutta, joka oli tiedoltaan ajankohtaista. Luvussa 2 käsiteltiin introvertin myyjän menestymistä modernissa yritysmyynnissä. Ensimmäisessä alaluvussa käsiteltiin, millaisia ominaisuuksia kaikki myyjät tarvitsevat menestykseen yritysmyynnissä. Toisessa alaluvussa käsiteltiin, mitkä ovat introverttien myyjien luontaisia vahvuuksia myynnissä. Viimeisessä alaluvussa käsiteltiin, mitkä ovat introverttien haasteita myynnissä sekä kuinka introvertit voivat kehittää toimintaansa hyödyntämällä vahvuuksiaan.
Työn pohdintaluvussa käytiin läpi, mitä löydöksiä ja havaintoja tietoperustan pohjalta tehtiin. Työssä huomattiin, että kaikki myyjät tarvitsevat menestymiseen kykyä soveltaa ja kehittää myyntiään, tavoitteellisuutta ja motivaatiota tehdä työtään, ja kykyä johtaa ja kehittää omaa tekemistään. Introverttien vahvuuksia myyntityössä huomattiin olevan järjestelmällinen työskentely, oman toiminnan kehittäminen, korkeat tavoitteet, kuuntelutaidot ja ratkaisukeskeinen toiminta asiakkaan kanssa. Introverteille haasteita olivat keskustelutaidot, uusien asiakkaiden kanssa toimiminen myyjänä ja liiallinen perfektionistisuus. Kehitysideoina haasteiden vähentämiseen esitettiin myyntityökalujen käytön lisäämistä osana kommunikointia ja esittämistä, esiintymisen ja esittämisen harjoittelua sekä introvertin ajatusten ja sisäisen äänen reflektointia.
