Hankintatoimi EU:n uuden kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) aikakaudella
Kramsu, Sarah (2025)
Kramsu, Sarah
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102226289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä EU:n uuteen kestävyysraportointidirektiiviin (CSRD) ja pohtia, millaisia vaikutuksia uusilla raportointivelvoitteilla on yritysten hankintatoimintaan. Vaikutukset jaetaan suoriin ja epäsuoriin, ja yrityksille pyritään antamaan mahdollisia keinoja selviytyä raportointivelvoitteista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu hankintatoimen ja kestävien hankintojen periaatteista sekä CSRD kokonaisuudesta. Teoriaosuudessa on käytetty kirja- ja nettilähteitä. Toiminnallinen osuus koostuu perehtymisestä webinaaritallenteeseen, jossa käydään läpi tutkimustuloksia yritysten kokemuksista uuteen kestävyysraportointiin. Tämän pohjalta tehdään CSRD:n vaikutusten pohdintaa hankintatoimeen ja lopulta johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön tutkimuksen myötä vastuullisuus nousi tärkeäksi elementiksi yritysten strategiassa. Uusien raportointivelvoitteiden myötä yritysten tulee raportoida laajemmin ESG-kriteerien näkökulmista koko arvoketjussaan. Tutkimuksen myötä ymmärrettiin, että yritysten tulee liittää vastuullisuus tiiviiksi osaksi strategiaa, jos haluaa täyttää raportointivelvoitteet. Yritykset ovat itse juuri niin vastuullisia kuin heidän koko arvoketjunsa ja yhdelläkin vastuuttomalla toimittajalla on vaikutuksia koko organisaatioon.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu hankintatoimen ja kestävien hankintojen periaatteista sekä CSRD kokonaisuudesta. Teoriaosuudessa on käytetty kirja- ja nettilähteitä. Toiminnallinen osuus koostuu perehtymisestä webinaaritallenteeseen, jossa käydään läpi tutkimustuloksia yritysten kokemuksista uuteen kestävyysraportointiin. Tämän pohjalta tehdään CSRD:n vaikutusten pohdintaa hankintatoimeen ja lopulta johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön tutkimuksen myötä vastuullisuus nousi tärkeäksi elementiksi yritysten strategiassa. Uusien raportointivelvoitteiden myötä yritysten tulee raportoida laajemmin ESG-kriteerien näkökulmista koko arvoketjussaan. Tutkimuksen myötä ymmärrettiin, että yritysten tulee liittää vastuullisuus tiiviiksi osaksi strategiaa, jos haluaa täyttää raportointivelvoitteet. Yritykset ovat itse juuri niin vastuullisia kuin heidän koko arvoketjunsa ja yhdelläkin vastuuttomalla toimittajalla on vaikutuksia koko organisaatioon.
