Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

IT-tuen saavutettavuuden ja laadun parantaminen organisaatiossa

Tainio, Jani (2025)

 
Avaa tiedosto
Tainio_Jani.pdf (675.0Kt)
Lataukset: 


Tainio, Jani
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326315
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan IT-tukipalveluiden nykytilaa ja kehitystarpeita Kohdeorganisaatio Oy:ssä, jossa palveluntarjoajan vaihtuminen on johtanut käyttäjätyytyväisyyden laskuun. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat IT-tuen käyttöä ja miten tukiprosesseja voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin organisaation ja käyttäjien tarpeita.

Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselynä, jossa hyödynnettiin avoimia kysymyksiä. Kyselyn tulosten perusteella tukipalveluiden saavutettavuus koettiin hyväksi, mutta palvelun hitaus, viestinnän epäselvyydet ja tukihenkilöiden vaihteleva osaaminen nousivat merkittäviksi kehityskohteiksi. Erityisesti Mac-käyttäjät kokivat saavansa heikompaa tukea kuin muut käyttäjäryhmät.

Teoreettisessa viitekehyksessä yhdistettiin ITIL-viitekehys, käyttäjäkokemuksen ja palvelumuotoilun periaatteet, organisaatiokäyttäytymisen näkökulmat sekä prosessikehityksen ja muutosjohtamisen teoriat. Näiden avulla tunnistettiin sekä tekniset että inhimilliset haasteet, jotka vaikuttavat IT-tukipalveluiden toimivuuteen ja käyttäjäkokemukseen.

Työn lopputuloksena esitettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, kuten tukiprosessien yhdenmukaistaminen, tukihenkilöiden osaamisen vahvistaminen, viestinnän selkeyttäminen sekä mahdollisuuksien lisääminen itsenäiseen ongelmanratkaisuun. Näiden toimenpiteiden avulla IT-tukipalveluita voidaan kehittää entistä sujuvammiksi, tehokkaammiksi ja käyttäjälähtöisemmiksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste