Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

WorkTok – rekrytointimarkkinointi ja työnantajamielikuva TikTokissa HR-tradenomiopiskelijan näkökulmasta

Kaihovaara, Pinja (2025)

 
Avaa tiedosto
Kaihovaara_Pinja.pdf (958.7Kt)
Lataukset: 


Kaihovaara, Pinja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326323
Tiivistelmä
TikTok, yksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista, on viihdekäyttöinen alusta, jossa työnantajamielikuvaa vahvistavat ja rekrytointimateriaalia tuottavat työnantajien tilit ovat lisääntyneet. Potentiaalisia työntekijöitä havitellaan humoristisilla ja visuaalisilla videoilla. Työnhaussa hyödynnetään monipuolisemmin sosiaalista mediaa ja rekrytoinnin maailma muuttuu sosiaalisen median mukana.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää TikTokin soveltuvuus tehokkaaseen rekrytointimarkkinointiin ja onnistuneen työnantajamielikuvan luomiseen. Soveltuvuutta selvitettiin haastattelemalla Haaga-Helian HR-tradenomiopiskelijoita. Tutkittavaksi alustaksi valittiin TikTok sen ajankohtaisuuden takia ja haastateltaviksi Haaga-Helian HR-tradenomiopiskelijat, koska he saattavat työskennellä tulevaisuudessa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajamielikuvan parissa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää toimivan rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajamielikuvan luomisessa, josta hyötyvät sekä työnantajat että työnhakijat.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineiston keruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelut kerättiin kesä-elokuun 2025 aikana Teamsissa yhdeksältä Haaga-Helian HR-tradenomiopiskelijalta. Haastateltaville lähetettiin etukäteismateriaalina muutama rekrytointiaiheinen TikTok-video.

Tutkimustuloksista voitiin todeta, että TikTok on tietyin ehdoin soveltuva alusta onnistuneen työnantajamielikuvan ja tehokkaan rekrytointimarkkinoinnin luomiselle. Visuaalisuus ja vahvasti brändätty materiaali toimivat, mutta eivät takaa menestystä algoritmin takia. TikTokkiin videoita tehdessä on oltava tarkka tarkoituksen kanssa: onko video rekrytointia vai työnantajamielikuvan luomista varten. TikTokissa työnantajamielikuvan luominen on tehokasta, koska työnantajan profiilin voi tehdä brändin mukaiseksi kokonaisuudeksi, mikä on helppo hahmottaa. TikTokia käytetään edelleen eniten viihdemielessä, joten työhön liittyvä materiaali voi mennä ohi sovelluksessa. TikTokilla on vielä mahdollisuuksia kehittyä vahvemmin osaksi rekrytointipakettia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste