Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarvekartoitus osana arvomyyntiä ja arvon luomista yritysmyynnissä

Pesonen, Mikael (2025)

 
Avaa tiedosto
Pesonen_Mikael.pdf (212.1Kt)
Lataukset: 


Pesonen, Mikael
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, miten tarvekartoitusta voidaan hyödyntää arvomyynnissä yritysmyynnin kontekstissa. Ensimmäisenä alakysymyksenä oli, mitä arvomyynnillä tarkoitetaan yritysmyynnin kontekstissa. Toinen alakysymys oli, miten tarvekartoitusprosessi etenee yritysmyynnissä. Kolmantena alakysymyksenä oli, millaisia haasteita myyjät kohtaavat tarvekartoituksessa.

Tietoperustassa hyödynnettiin alan kirjallisuutta, tutkimuksia ja asiantuntijalähteitä. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2025 ja saatiin päätökseen lokakuussa 2025.

Tuloksissa on todettu, että arvomyynti keskittyy asiakkaalle tuotettuun arvoon ja tämän liiketoiminnan kehittämiseen. Toisena johtopäätöksenä on todettu tarvekartoituksen olevan tärkeä osa arvomyyntiä. Tarvekartoituksessa myyjä keskittyy asiakkaan tilanteen ymmärtämiseen, tunnistaa tarpeet ja tarjoaa asiakkaalle kokonaisvaltaisia ratkaisuja.

Keskeisiksi haasteiksi tunnistettiin vakiintuneet markkinarakenteet, asiakkaiden omatoiminen päätöksenteko ja asiakasymmärryksen syventämisen resurssikuormittavuus. Onnistunut arvomyynti kuitenkin vahvistaa luottamusta, parantaa asiakkaan kilpailukykyä ja tukee pitkäaikaisten kumppanuuksien syntymistä. Työn tuloksissa on korostettu, että arvopohjainen myynti vaatii myyjältä empatiaa, liiketoimintaosaamista ja kykyä tuottaa asiakkaalle todellista lisäarvoa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste