Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden kokemuksia mielen hyvinvoinnistaan
Luomala, Nea; Rauma, Roosa (2025)
Luomala, Nea
Rauma, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102326359
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyökumppanille Kaustisen musiikkilukiolle. Kaustisen musiikkilukio on musiikkipainotteinen lukio Kaustisella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kysely, minkä avulla tunnistetaan tekijöitä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin taustalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda ilmi yhteistyökumppanillemme tekijöitä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin taustalla. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opiskelijoille kyselytutkimus kokemastaan mielen hyvinvoinnista, jonka avulla saadaan opiskelijoiden kokemukset esille.
Opinnäytetyön ja kyselytutkimuksen kysymysten tietoperustana käytimme Erik Allardtin hyvinvointiteoriaa sekä mielen hyvinvoinnin teoriaa. Opinnäytetyö sisältää sekä määrällisiä että laadullisia piirteitä perustuen kyselytutkimukseen.
Kyselytutkimuksen tuloksista havaitsimme opiskelijoilla olevan keinoja mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi, mutta stressi ja aikatauluttamisen ongelmat haastavat mielen hyvinvointia. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksista yhteistyökumppanimme sai kokemuksellista tietoa Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden sen hetkisestä mielen hyvinvoinnin tilasta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi kyselytutkimuksen johtopäätöksistä yhteistyökumppanimme sai kehittämisehdotuksia tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kysely, minkä avulla tunnistetaan tekijöitä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin taustalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda ilmi yhteistyökumppanillemme tekijöitä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin taustalla. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa opiskelijoille kyselytutkimus kokemastaan mielen hyvinvoinnista, jonka avulla saadaan opiskelijoiden kokemukset esille.
Opinnäytetyön ja kyselytutkimuksen kysymysten tietoperustana käytimme Erik Allardtin hyvinvointiteoriaa sekä mielen hyvinvoinnin teoriaa. Opinnäytetyö sisältää sekä määrällisiä että laadullisia piirteitä perustuen kyselytutkimukseen.
Kyselytutkimuksen tuloksista havaitsimme opiskelijoilla olevan keinoja mielen hyvinvoinnin ylläpitämiseksi, mutta stressi ja aikatauluttamisen ongelmat haastavat mielen hyvinvointia. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen tuloksista yhteistyökumppanimme sai kokemuksellista tietoa Kaustisen musiikkilukion opiskelijoiden sen hetkisestä mielen hyvinvoinnin tilasta sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi kyselytutkimuksen johtopäätöksistä yhteistyökumppanimme sai kehittämisehdotuksia tulevaisuutta varten.
