Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median käyttö menestyneillä majoitusalan yrityksillä: vertailu Time To Stay Oy:n kanssa

Harni, Onni (2025)

 
Avaa tiedosto
Harni_Onni.pdf (2.545Mt)
Lataukset: 


Harni, Onni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102626439
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt merkittävästi 2000-luvulla, ja suurin osa ihmisistä viettää siellä päivittäin useita tunteja. Sen avulla voidaan tavoittaa laaja yleisö, mikä tekee siitä houkuttelevan markkinointikanavan yrityksille ja organisaatioille. Sosiaalinen media on nykyään yksi keskeisimmistä markkinoinnin välineistä, ja sen käyttö on erityisen kustannustehokasta verrattuna perinteisiin medioihin. Menestyksekäs
toiminta sosiaalisessa mediassa vaatii kuitenkin huolellista suunnittelua ja aktiivista läsnäoloa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä yhtenäisiä piirteitä menestyvillä majoitusalan Facebook- ja Instagram tileillä on, ja niiden toimintaa verrattiin toimeksiantajan Time To Stay Oy:n sosiaalisen median käyttöön. Tutkimuksen
tavoitteena oli saada kehitysideoita toimeksiantajalle, tehdyn vertailun pohjalta.

Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena, että määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin huhti-kesäkuun 2025 aikana sosiaalisen median alustoista Facebookista ja Instagramista löytyvistä valmiista dokumenteista, kuvista ja videoista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Analysoinnissa keskityttiin tileissä ja julkaisuissa ilmeneviin samankaltaisuuksiin. Tarkastelun kohteena olivat tilien ja julkaisujen seuraaja- ja tykkäysmäärät, kommentit ja mahdolliset näyttökerrat. Lisäksi tarkasteltiin julkaisujen aiheita, avainsanojen ja tekstikuvauksen käyttöjä, call to action- kehotuksia, julkaisu tiheyttä ja keskiarvoja sekä tilien yleistä ulkonäköä. Toimeksiantajan Facebook ja Instagram tilejä analysoitiin myös samoin perustein vertailua varten.

Tutkimuksessa havaittiin, että menestyvien majoitusalan sosiaalisen median tilien keskeisiä piirteitä ovat visuaalisesti laadukas ja monipuolinen sisältö, säännöllinen julkaiseminen, asiakaskeskeisyys ja aktiivinen vuorovaikutus. Instagramissa korostuivat Reels-videot, Facebookissa kuvat ja kampanjat. Time To Stay Oy:n vahvuus on visuaalisesti laadukkaissa ja brändiä tukevissa julkaisuissa, mutta päivitystiheys on vähäinen ja vuorovaikutus seuraajien kanssa heikko. Vertailussa menestyvien tilien aktiivisuus, monipuolisuus ja vuorovaikutus erottuvat selvästi Time To Stay Oy:stä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste