Yläkouluikäisten hämeenkyröläisnuorten luovat, sosiaaliset ja toiminnalliset keinot oman hyvinvoinnin tueksi
Engström, Janna (2025)
Engström, Janna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102526425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102526425
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kartoitti erään pirkanmaalaisen yläkouluikäisten nuorten erilaisia vapaa-ajan toiminnan tekemistä ja keinoja, joita nuorilla arjessa esiintyy. Lisäksi selvitettiin sitä, oliko näillä toiminnoilla myönteistä vaikutusta nuorten subjektiiviseen kokemukseen omasta hyvinvoinnistaan. Tutkimus oli tärkeä sen ajassa kiinni olevan aiheen ja kohderyhmän merkityksellisyyden vuoksi.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon vastasi kaksisataayhdeksänkymmentäkaksi (n=292) nuorta. Tutkimus sovelsi määrällistä, aineistopohjaista tutkimusta laadullisella otteella. Tutkimuksessa pyrittiin aiheen ymmärtämiseen ja siitä uuden ja aiempaa tarkemman tiedon tuottamiseen.
Tutkimus vahvisti aiempaa nuorisoa tutkivaa tutkimuksellista tietoa siitä, että vertaissuhteilla on ensisijaisen merkityksellinen tehtävä nuoren kasvun ja kehityksen tukena sekä nuorten itse sille antavan merkitystehtävän näkökulmasta. Tutkimus lisäsi tietoa myös muista arjen toiminnoista, joita nuoret omaavat hyvinvointinsa avuksi.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon vastasi kaksisataayhdeksänkymmentäkaksi (n=292) nuorta. Tutkimus sovelsi määrällistä, aineistopohjaista tutkimusta laadullisella otteella. Tutkimuksessa pyrittiin aiheen ymmärtämiseen ja siitä uuden ja aiempaa tarkemman tiedon tuottamiseen.
Tutkimus vahvisti aiempaa nuorisoa tutkivaa tutkimuksellista tietoa siitä, että vertaissuhteilla on ensisijaisen merkityksellinen tehtävä nuoren kasvun ja kehityksen tukena sekä nuorten itse sille antavan merkitystehtävän näkökulmasta. Tutkimus lisäsi tietoa myös muista arjen toiminnoista, joita nuoret omaavat hyvinvointinsa avuksi.
