TKI-buusti
Tölli, Hanna; Sarlin, Sami; Mattila, Pauliina; Haapala, Pekka (2025)
Tölli, Hanna
Sarlin, Sami
Mattila, Pauliina
Haapala, Pekka
Centria-ammattikorkeakoulu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251027103492
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251027103492
Tiivistelmä
Onko sinulla idea, mutta välineet siitä eteenpäin hakusessa? Tutkimus-, kehitys-, ja innovointi, eli TKI-buusti-työkalu, tarjoaa sinulle polun ideasta innovaatioksi ja siitäkin eteenpäin kohti kaupallistamiskelpoista tuotetta tai palvelua. Uusien ideoiden lähtökohtainen arvo on nolla. Luultavimmin ideasi on joku muukin jo keksinyt. Tästä syystä ideoihin ei kannata kiintyä liikaa ennen kuin niiden ympärille on kerätty vähän enemmän tietoa ja tutkimusta.
Ideoiden syntyminen vaatii aktiivista havainnointia ja uteliaisuutta siitä ympäristöstä, missä havainnoija elää ja liikkuu. Havainnoija kyselee, mitä voisi tehdä paremmin tai toisin, jotta asiat sujuisivat tai tavoitteet vaikkapa vastuullisuudessa saavutettaisiin. Syntyy ideoita. Tämän jälkeen ideaan lähdetään etsimään tutkittua tietoa ja kysytään, mitä tästä ei vielä ole tiedossa. Tämä johtaa tavoitteisiin tutkia lisää, jotta vastauksia saataisiin. Tässä vaiheessa tarvitaan jo tutkijakavereita ympärille, koska sitä kautta idea alkaa konkretisoitua kohti innovaatiota. Toinen vierellä pystyy myös haastamaan, ajattelemaan laatikon ulkopuolelta ja tukemaan riskien ottamisessa.
Seuraava askel on innovaatioaihion pilotointi. Riippuen ideasta se voi olla hyvinkin konkreettista ensimmäisten tuotteiden suunnittelua ja mallien valmistamista tai sitten konseptin hahmottamista. Tässä vaiheessa myös arvoa alkaa olla jo laskettavissa. Tämä vaihe vaatii usein eniten kärsivällisyyttä, koska aina konkreettiset testit eivät kohtaakaan hyvää ja laskennallista teoriaa. Kun erilaiset testikierrokset ovat valmiita ja myös varmistettu, että idealla olisi mahdollista tehdä rahaa, on aika tehdä päätös jatkosta. Siihenkin löytyy työkaluja tueksi. Liikeidea vastaa vähintään kysymyksiin: mitä, kenelle ja miten.
Ideoiden syntyminen vaatii aktiivista havainnointia ja uteliaisuutta siitä ympäristöstä, missä havainnoija elää ja liikkuu. Havainnoija kyselee, mitä voisi tehdä paremmin tai toisin, jotta asiat sujuisivat tai tavoitteet vaikkapa vastuullisuudessa saavutettaisiin. Syntyy ideoita. Tämän jälkeen ideaan lähdetään etsimään tutkittua tietoa ja kysytään, mitä tästä ei vielä ole tiedossa. Tämä johtaa tavoitteisiin tutkia lisää, jotta vastauksia saataisiin. Tässä vaiheessa tarvitaan jo tutkijakavereita ympärille, koska sitä kautta idea alkaa konkretisoitua kohti innovaatiota. Toinen vierellä pystyy myös haastamaan, ajattelemaan laatikon ulkopuolelta ja tukemaan riskien ottamisessa.
Seuraava askel on innovaatioaihion pilotointi. Riippuen ideasta se voi olla hyvinkin konkreettista ensimmäisten tuotteiden suunnittelua ja mallien valmistamista tai sitten konseptin hahmottamista. Tässä vaiheessa myös arvoa alkaa olla jo laskettavissa. Tämä vaihe vaatii usein eniten kärsivällisyyttä, koska aina konkreettiset testit eivät kohtaakaan hyvää ja laskennallista teoriaa. Kun erilaiset testikierrokset ovat valmiita ja myös varmistettu, että idealla olisi mahdollista tehdä rahaa, on aika tehdä päätös jatkosta. Siihenkin löytyy työkaluja tueksi. Liikeidea vastaa vähintään kysymyksiin: mitä, kenelle ja miten.
