Autismikirjon lapsen tukeminen
Paunonen, Enni (2025)
Paunonen, Enni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ajantasaista ja tutkittua tietoa
autismikirjon lasten tukemisesta. Työ tehtiin toimeksiantona Mannerheimin
Lastensuojeluliiton (MLL) Savonlinnan yhdistys ry:lle, jolle tuotettiin selkeä ja
kattava kirjallisuuskatsaus autismikirjon häiriöstä. Tarkoituksena oli tarjota
konkreettisia keinoja autismikirjon lasten tukemiseen perhekahvilan vapaaehtoisille ja työntekijöille. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee yleisesti autismikirjon erityispiirteitä sekä autismikirjon lasten sosiaalisen vuoro
vaikutuksen, aistitiedon käsittelyn ja kommunikaation haasteita. Lisäksi tarkastellaan autismikirjon lasten käytöshaasteiden tukemista, ympäristön muokkausta ja oppimisen tukemista.
Autismikirjon diagnoosien määrä on kasvanut viime vuosina, mikä korostaa
tarvetta ymmärtää ja tukea autismikirjon lapsia entistä paremmin. Opinnäyte
työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tiedonhaku tehtiin
useista luotettavista tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä
11 tutkimusta, joista osa oli englanninkielisiä. Näiden tutkimusten pohjalta työ
tiivisti keskeisimmät tuen keinot ja tarpeet autismikirjon lasten tukemiseen perhekahvilaympäristössä.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin neljä keskeistä tukemisen osa-aluetta: yksilöllinen tuki, vuorovaikutus ja kommunikaatio, aikuisen merkitys ja yhteistyö
sekä ympäristö ja toiminnan tuki. Nämä osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla autismikirjon lapsia voidaan tukea monipuolisesti ja sensitiivisesti perhekahvilaympäristössä. Tulokset osoittavat, että yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, selkeät vuorovaikutuskeinot sekä turvallinen ja strukturoitu
toimintaympäristö ovat keskeisiä tekijöitä lapsen osallisuuden ja hyvinvoinnin
edistämisessä. Lisäksi aikuisen rooli vuorovaikutuksen mahdollistajana ja yhteyden luojana on merkittävä, ja yhteistyö perheiden kanssa korostuu lapsen
tuen jatkuvuuden ja johdonmukaisuuden kannalta.
Kirjallisuuskatsaus nosti esiin myös jatkotutkimus- ja kehittämistarpeita, kuten
MLL:n perhekahviloiden vapaaehtoisten ja työntekijöiden osaamisen sekä lisäkoulutustarpeen arvioinnin. Lisäksi kaivattiin käytännönläheistä opasta, joka
tarjoaisi selkeitä tukikeinoja ja vinkkejä autismikirjon lasten arjen tukemiseen.
autismikirjon lasten tukemisesta. Työ tehtiin toimeksiantona Mannerheimin
Lastensuojeluliiton (MLL) Savonlinnan yhdistys ry:lle, jolle tuotettiin selkeä ja
kattava kirjallisuuskatsaus autismikirjon häiriöstä. Tarkoituksena oli tarjota
konkreettisia keinoja autismikirjon lasten tukemiseen perhekahvilan vapaaehtoisille ja työntekijöille. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee yleisesti autismikirjon erityispiirteitä sekä autismikirjon lasten sosiaalisen vuoro
vaikutuksen, aistitiedon käsittelyn ja kommunikaation haasteita. Lisäksi tarkastellaan autismikirjon lasten käytöshaasteiden tukemista, ympäristön muokkausta ja oppimisen tukemista.
Autismikirjon diagnoosien määrä on kasvanut viime vuosina, mikä korostaa
tarvetta ymmärtää ja tukea autismikirjon lapsia entistä paremmin. Opinnäyte
työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tiedonhaku tehtiin
useista luotettavista tietokannoista. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhteensä
11 tutkimusta, joista osa oli englanninkielisiä. Näiden tutkimusten pohjalta työ
tiivisti keskeisimmät tuen keinot ja tarpeet autismikirjon lasten tukemiseen perhekahvilaympäristössä.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin neljä keskeistä tukemisen osa-aluetta: yksilöllinen tuki, vuorovaikutus ja kommunikaatio, aikuisen merkitys ja yhteistyö
sekä ympäristö ja toiminnan tuki. Nämä osa-alueet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla autismikirjon lapsia voidaan tukea monipuolisesti ja sensitiivisesti perhekahvilaympäristössä. Tulokset osoittavat, että yksilöllisten tarpeiden huomioiminen, selkeät vuorovaikutuskeinot sekä turvallinen ja strukturoitu
toimintaympäristö ovat keskeisiä tekijöitä lapsen osallisuuden ja hyvinvoinnin
edistämisessä. Lisäksi aikuisen rooli vuorovaikutuksen mahdollistajana ja yhteyden luojana on merkittävä, ja yhteistyö perheiden kanssa korostuu lapsen
tuen jatkuvuuden ja johdonmukaisuuden kannalta.
Kirjallisuuskatsaus nosti esiin myös jatkotutkimus- ja kehittämistarpeita, kuten
MLL:n perhekahviloiden vapaaehtoisten ja työntekijöiden osaamisen sekä lisäkoulutustarpeen arvioinnin. Lisäksi kaivattiin käytännönläheistä opasta, joka
tarjoaisi selkeitä tukikeinoja ja vinkkejä autismikirjon lasten arjen tukemiseen.
