Muutaman klikkauksen päässä hoitajasta – IBD-potilaiden kokemuksia digitaalisesta hoitopolusta
Kapustamäki, Kaisa (2025)
Kapustamäki, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726491
Tiivistelmä
Terveydenhuolto elää muutosta, jossa sähköiset terveydenhuollon palvelut nousevat perinteisten terveydenhuollon palveluiden rinnalle. Sähköisten terveydenhuollon palveluiden tarjoaminen ja kehittäminen on maailmanlaajuinen tavoite, johon myös Suomi on sitoutunut. Palveluiden tavoitteena on parantaa ihmisten terveyttä, toimintakykyä sekä osallisuutta, mahdollistaa palveluiden saatavuus ajasta ja paikasta riippumatta, tarjota poikkihallinnollista tietoa päättäjille sekä vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon työkuormaa.
Digitaaliset hoitopolut lukeutuvat terveydenhuollon sähköisiin palveluihin. Digitaalisten hoitopolkujen odotetaan tukevan potilaan itsehoitoa, mutta toistaiseksi hoitopolkujen hyödyistä on vielä vähän tutkimusnäyttöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Sairaala Novan tulehduksellisista suolistosairauksista (IBD) kärsivien potilaiden kokemuksia heille luodusta digitaalisesta hoitopolusta. IBD on sairausryhmä, jolle on ominaista krooninen suolistotulehdus. Sairauden esiintyvyys kasvaa kovaa vauhtia maailmanlaajuisesti ja vuoden 2025 alussa IBD-potilaita oli Suomenna jo yli 62 000. Tutkimusaineisto kerättiin IBD-potilailta anonyymisti digitaalisen hoitopolun kautta lähetetyllä ryhmäviestillä, joka sisälsi linkin lomakekyselyyn (n=85). Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
IBD-potilaiden kokemukset digitaalisesta hoitopolusta jakautuivat teknisiin käyttöominaisuuksiin, kokemukseen hoitopolun kautta saadusta tuesta, digitaalisen hoitopolun tuomiin hyötyihin sekä hoitopolun kehittämisehdotuksiin. Tekniset käyttöominaisuudet koostuivat ohjelman käytettävyyteen ja toiminnallisuuteen liittyvistä seikoista. Hoidon tuki koostui konkreettisen, emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen saamisesta. Digitaalisen hoitopolun hyödyt koostuivat osallisuuden, itsehoidon ja luottamuksen parantumisesta sekä hoitopolun tuomista käytännön eduista. Ehdotukset digitaalisen hoitopolun kehittämiseksi jakautuivat teknisten ominaisuuksien parantamiseen, sisältöön liittyviin toiveisiin ja yksilöllisyyden huomioon ottamiseen.
IBD-potilaat suhtautuivat positiivisesti heille luotuun digitaaliseen hoitopolkuun ja sen käyttöön. Tutkimukseen osallistujat kokivat saavansa digitaalisen hoitopolun käytöstä lisähyötyä hoidolleen. Tutkimus osoitti digitaalisen hoitopolun kehityskohteita sekä toiveita, joiden myötä hoitopolku voisi palvella potilaita vieläkin paremmin. Digitaalisen hoitopolun käyttö ei sovi kaikille, mutta tämän tutkimuksen tulokset puoltavat digitaalisten hoitopolkujen käyttöä hoidon tukena tähän otollisilla potilasryhmillä.
Digitaaliset hoitopolut lukeutuvat terveydenhuollon sähköisiin palveluihin. Digitaalisten hoitopolkujen odotetaan tukevan potilaan itsehoitoa, mutta toistaiseksi hoitopolkujen hyödyistä on vielä vähän tutkimusnäyttöä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Sairaala Novan tulehduksellisista suolistosairauksista (IBD) kärsivien potilaiden kokemuksia heille luodusta digitaalisesta hoitopolusta. IBD on sairausryhmä, jolle on ominaista krooninen suolistotulehdus. Sairauden esiintyvyys kasvaa kovaa vauhtia maailmanlaajuisesti ja vuoden 2025 alussa IBD-potilaita oli Suomenna jo yli 62 000. Tutkimusaineisto kerättiin IBD-potilailta anonyymisti digitaalisen hoitopolun kautta lähetetyllä ryhmäviestillä, joka sisälsi linkin lomakekyselyyn (n=85). Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
IBD-potilaiden kokemukset digitaalisesta hoitopolusta jakautuivat teknisiin käyttöominaisuuksiin, kokemukseen hoitopolun kautta saadusta tuesta, digitaalisen hoitopolun tuomiin hyötyihin sekä hoitopolun kehittämisehdotuksiin. Tekniset käyttöominaisuudet koostuivat ohjelman käytettävyyteen ja toiminnallisuuteen liittyvistä seikoista. Hoidon tuki koostui konkreettisen, emotionaalisen ja ohjauksellisen tuen saamisesta. Digitaalisen hoitopolun hyödyt koostuivat osallisuuden, itsehoidon ja luottamuksen parantumisesta sekä hoitopolun tuomista käytännön eduista. Ehdotukset digitaalisen hoitopolun kehittämiseksi jakautuivat teknisten ominaisuuksien parantamiseen, sisältöön liittyviin toiveisiin ja yksilöllisyyden huomioon ottamiseen.
IBD-potilaat suhtautuivat positiivisesti heille luotuun digitaaliseen hoitopolkuun ja sen käyttöön. Tutkimukseen osallistujat kokivat saavansa digitaalisen hoitopolun käytöstä lisähyötyä hoidolleen. Tutkimus osoitti digitaalisen hoitopolun kehityskohteita sekä toiveita, joiden myötä hoitopolku voisi palvella potilaita vieläkin paremmin. Digitaalisen hoitopolun käyttö ei sovi kaikille, mutta tämän tutkimuksen tulokset puoltavat digitaalisten hoitopolkujen käyttöä hoidon tukena tähän otollisilla potilasryhmillä.
