Digitaaliset ratkaisut kotihoidossa - henkilöstön kokemukset
Mäkelä, Jenna; Rassadnikova, Daria (2025)
Mäkelä, Jenna
Rassadnikova, Daria
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102826562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102826562
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon eri yksiköiden työntekijöiden kokemuksia digitaalisista ratkaisuista. Tutkimuksella haluttiin selvittää kotihoidon digitaalisten ratkaisujen koettua hyödyllisyyttä ja toimivuutta erityisesti kotihoidossa tapahtuvan, työntekijöihin kohdistuvan työn kuormittavuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoon, miten kotihoidon työntekijät ovat kokeneet digitaaliset ratkaisut omassa työssään ja minkälaisia haittoja/hyötyjä digitaalisista ratkaisuista on koettu olevan työn näkökulmasta.
Aineiston keruu tapahtuu hyödyntäen kahta eri Webropol-kyselylomaketta, jois-ta ensimmäinen on kotihoidon työntekijöille ja toinen digitaalisen palvelukeskuksen eli DPK:n työntekijöille. Kyselytulosten analysoinnissa käytämme pääosin kvantitatiivista eli määrällistä, mutta myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaaliset ratkaisut helpottavat kentällä olevien kotihoidon työntekijöiden työkuormitusta kotikäyntien vähenemisen myötä. Lisäksi esimerkiksi lääkehoidon toteuttaminen on helpottunut lääkeautomaattien käyttöönoton jälkeen. Työntekijät kokivat työssään tärkeäksi voimavaraksi muiden työntekijöiden tuen. Digitaaliset ratkaisut tuovat myös kentällä olevien hoitajien työhön erilaisia haasteita. Tällaisia haasteita ovat esimerkiksi erilaiset laitteiden tekniset ongelmat ja toimintahäiriöt. Sekä kotihoidon että DPK:n kyselyissä nousi esille samanlaisia asioita hyötyjen ja haastei-den osalta, mutta suurin ero liittyi esihenkilön tukeen niin, että DPK:ssa esihenkilön tuki oli työntekijöiden kokemusten mukaan riittävää ja kotihoidossa tuen koettiin olevan vähäisempää. The purpose of this thesis was to study home care workers´ experiences of digital solutions and to examine the usefulness and functionality of these solutions. The aim was to particularly study the matter with reference to home care workers’ workload. The objective was also to determine the factors that influence adopting digital solutions.
Data was collected using two Webropol surveys, one for home care workers and the other for the personnel of a digital service center (DSC). The survey results were analyzed by quantitative and qualitative methods.
The results of the study show that digital solutions can decrease homecare workers’ workload as they do not need to go to clients’ home so often. In addition, the implementation of medical treatment has been made easier by providing clients with automated medicine dispensers. Other workers’ support is considered an important resource. On the other hand, digital solutions also bring difficulties for homecare workers including technical problems and failures. Both surveys revealed similar aspects in benefits and difficulties, but the largest difference was the amount of support from the supervisor. In DSC, employees find that supervisor’s support was good, but in homecare the support was considered insufficient.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoon, miten kotihoidon työntekijät ovat kokeneet digitaaliset ratkaisut omassa työssään ja minkälaisia haittoja/hyötyjä digitaalisista ratkaisuista on koettu olevan työn näkökulmasta.
Aineiston keruu tapahtuu hyödyntäen kahta eri Webropol-kyselylomaketta, jois-ta ensimmäinen on kotihoidon työntekijöille ja toinen digitaalisen palvelukeskuksen eli DPK:n työntekijöille. Kyselytulosten analysoinnissa käytämme pääosin kvantitatiivista eli määrällistä, mutta myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaaliset ratkaisut helpottavat kentällä olevien kotihoidon työntekijöiden työkuormitusta kotikäyntien vähenemisen myötä. Lisäksi esimerkiksi lääkehoidon toteuttaminen on helpottunut lääkeautomaattien käyttöönoton jälkeen. Työntekijät kokivat työssään tärkeäksi voimavaraksi muiden työntekijöiden tuen. Digitaaliset ratkaisut tuovat myös kentällä olevien hoitajien työhön erilaisia haasteita. Tällaisia haasteita ovat esimerkiksi erilaiset laitteiden tekniset ongelmat ja toimintahäiriöt. Sekä kotihoidon että DPK:n kyselyissä nousi esille samanlaisia asioita hyötyjen ja haastei-den osalta, mutta suurin ero liittyi esihenkilön tukeen niin, että DPK:ssa esihenkilön tuki oli työntekijöiden kokemusten mukaan riittävää ja kotihoidossa tuen koettiin olevan vähäisempää.
Data was collected using two Webropol surveys, one for home care workers and the other for the personnel of a digital service center (DSC). The survey results were analyzed by quantitative and qualitative methods.
The results of the study show that digital solutions can decrease homecare workers’ workload as they do not need to go to clients’ home so often. In addition, the implementation of medical treatment has been made easier by providing clients with automated medicine dispensers. Other workers’ support is considered an important resource. On the other hand, digital solutions also bring difficulties for homecare workers including technical problems and failures. Both surveys revealed similar aspects in benefits and difficulties, but the largest difference was the amount of support from the supervisor. In DSC, employees find that supervisor’s support was good, but in homecare the support was considered insufficient.
