Asiakasosallisuus psykiatrisessa hoidossa
Kaukoluoto, Lotta; Manninen, Salla (2025)
Kaukoluoto, Lotta
Manninen, Salla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102826588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102826588
Tiivistelmä
Osallisuus merkitsee vaikuttamista, mukanaoloa ja huolenpitoa. Osallisuudesta säädetään useassa eri laissa. Asiakasosallisuus tarkoittaa asiakkaiden aktiivista osallistumista palvelujen suunnitteluun, tuottamiseen, kehittämiseen ja arviointiin. Asiakasosallisuuden merkitys on korostunut sote- ja maa-kuntauudistusten myötä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa asiakasosallisuudesta psykiatrisessa hoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on etsiä tutkimustietoa, tutkimuksia asiakasosallisuudesta sekä asiakasosallisuuden toteutumisesta. Opinnäytetyön tilaaja on Kymenlaakson hyvinvointialue. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on miten asiakasosallisuus koetaan psykiatrisessa hoidossa?
Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhdeksän tutkimusta. Tutkimusta varten tehtiin järjestelmällinen tiedonhaku useista eri tietolähteistä. Tiedonhaku toteutettiin monipuolisesti eri tietokannoista sekä suomeksi että englanniksi. Aineistosta laadittiin selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Sisältö analysoitiin teema-analyysia käyttäen.
Tutkimustulokset tukivat opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Potilaan kokemus osallisuudesta rakentuu ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja kuulluksi tulemisen kautta. Osallisuus merkitsi potilaille psyykkisen voinnin kohentumista ja kokemusta itsearvostuksen lisääntymisestä. Tutkimustuloksista nousi esiin useita osallisuutta estäviä tekijöitä, kuten psykiatriseen sairauteen liittyvä häpeä, voimavarojen puute ja yhteiskunnan ennakkoluulot. Osallisuutta heikensivät myös puutteellinen tiedonkulku sekä vuorovaikutusongelmat.
Osallisuuden toteutuminen vahvistaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja tukee psyykkistä toipumista, joten sen edistämiseen tulisi kiinnittää huomiota kaikilla psykiatrisen hoidon tasoilla. Opinnäytetyössä tarkastellut tutkimukset osoittavat, että asiakasosallisuus psykiatrisessa hoidossa toteutuu vaihtelevasti ja on edelleen kehittämisen kohde monella osa-alueella. Jatkossa voisi pohtia, miten asiakasosallisuutta psykiatrisessa hoidossa pystyisi tutkia niin, että potilaiden oma ääni kuuluisi selvästi ja tuloksia voitaisiin käyttää hoidon laadun parantamiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa asiakasosallisuudesta psykiatrisessa hoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena on etsiä tutkimustietoa, tutkimuksia asiakasosallisuudesta sekä asiakasosallisuuden toteutumisesta. Opinnäytetyön tilaaja on Kymenlaakson hyvinvointialue. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä on miten asiakasosallisuus koetaan psykiatrisessa hoidossa?
Kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen valittiin yhdeksän tutkimusta. Tutkimusta varten tehtiin järjestelmällinen tiedonhaku useista eri tietolähteistä. Tiedonhaku toteutettiin monipuolisesti eri tietokannoista sekä suomeksi että englanniksi. Aineistosta laadittiin selkeät sisäänotto- ja poissulkukriteerit. Sisältö analysoitiin teema-analyysia käyttäen.
Tutkimustulokset tukivat opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Potilaan kokemus osallisuudesta rakentuu ensisijaisesti vuorovaikutuksen ja kuulluksi tulemisen kautta. Osallisuus merkitsi potilaille psyykkisen voinnin kohentumista ja kokemusta itsearvostuksen lisääntymisestä. Tutkimustuloksista nousi esiin useita osallisuutta estäviä tekijöitä, kuten psykiatriseen sairauteen liittyvä häpeä, voimavarojen puute ja yhteiskunnan ennakkoluulot. Osallisuutta heikensivät myös puutteellinen tiedonkulku sekä vuorovaikutusongelmat.
Osallisuuden toteutuminen vahvistaa potilaan itsemääräämisoikeutta ja tukee psyykkistä toipumista, joten sen edistämiseen tulisi kiinnittää huomiota kaikilla psykiatrisen hoidon tasoilla. Opinnäytetyössä tarkastellut tutkimukset osoittavat, että asiakasosallisuus psykiatrisessa hoidossa toteutuu vaihtelevasti ja on edelleen kehittämisen kohde monella osa-alueella. Jatkossa voisi pohtia, miten asiakasosallisuutta psykiatrisessa hoidossa pystyisi tutkia niin, että potilaiden oma ääni kuuluisi selvästi ja tuloksia voitaisiin käyttää hoidon laadun parantamiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
