TAPAUSTUTKIMUS: TOIMITTAJASUHTEEN HALLINNAN PROSESSIEN LUOMINEN JA MÄÄRITTELY
Sainio, Joni (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926621
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin toimittajasuhteiden hallinnan teoriaa ja toimittajasuhteen hallinnan prosesseja ja tavoitteita toimeksiantajayrityksessä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli suomalainen konevalmistaja, joka on osa yhdysvaltalaista konsernia. Toimittajasuhteen hallinnan teoriaa käsiteltiin usean osa-alueen näkökulmasta painottaen toimeksiantajan tarpeita ja tavoitteita.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, yhdistäen laadullista ja määrällistä tutkimusta. Aineistoa kerättiin haastattelulla, kyselytutkimuksella, työpajatoiminnalla sekä havainnoilla ja keräämällä aineistoa toimeksiantajan henkilöstöltä tietopyynnöillä. Aineiston kerääminen keskittyi toimeksiantajan toimitusketjun hallinnan organisaatioon Suomessa. Tutkimukseen osallistuminen oli korkealla tasolla tiimin sisällä.
Tutkimuksen tavoitteena oli määritellä toimittajasuhteen hallinnan nykytila toimeksiantajan organisaatiossa ja luoda sekä politiikka että prosesseja toimittajasuhteen hallinnan johtamiseen ja käyttämiseen. Tutkimus osoitti, että toimittajasuhteen hallinnan nykytilanne oli kokonaisuus pirstaleisia prosesseja ja työvaiheita, mutta myös sen, että toimittajasuhteen hallintaa halutaan tiimissä tehdä ja se koetaan tärkeäksi. Toimittajasuhteen hallintaa ei ole huomioitu toimeksiantajan strategiassa, eikä toimittajasuhteen hallinnan etuja ole analysoitu kehittäessä toimintaa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi analyysi toimittajasuhteen hallinnan nykytilan haasteista ja kehityskohteista sekä SRM-politiikka toimeksiantajan käyttöön. Toimittajasuhteen hallinnan vastuita määriteltiin RACI-taulukkoon ja politiikasta tehtiin visualisointi tiimin käyttöön. Tutkimuksen tuloksena syntyi kehitys- ja jatkotutkimuskohteita toimeksiantajan käyttöön. Työn keskipiste oli toimittajasuhteen hallinta, mutta tutkimuksen aikana osallistujia tuettiin nostamaan muitakin kehityskohteita omasta työstään ja ympäristöstään. Toimeksiantajan toiveena oli kerätä kattavasti seuraavia tutkimuskohteita ja ehdotuksia kehitysprojekteille. This thesis examined the theory of supplier relationship management (SRM) and the processes and objectives of supplier relationship management in the client company. The thesis was commissioned by a Finnish machine manufacturer, which is part of a US-based group. The theory of supplier relationship management was addressed from the perspective of several areas, with an emphasis on the needs and objectives of the commissioner.
The study was carried out as a multi-method study, combining qualitative and quantitative research. Data was collected through interviewing, surveying, workshop activities, and observations and by collecting data from the staff. The collection of data focused on the organisation of supply chain management in Finland. Participation in the study was at a high level within the team.
The aim of the study was to define the current state of supplier relationship management in the client organization and to create both policies and processes for managing and operating supplier relationship management. The study showed that the current status of the supplier relationship management was a whole of fragmented processes and work phases, but also that supplier relationship management is wanted and felt important. Supplier relationship management has not been considered in the client's strategy, and the benefits of supplier relationship management have not been analyzed when developing operations.
The result of the study was an analysis of the challenges and development tar-gets of the current state of supplier relationship management, as well as an SRM policy for the use of the organisation. Responsibilities for supplier relationship management were defined in the RACI table, and the policy was visualized for the team. The study highlighted the following areas of development and needs to develop the team's work. The focus of the work was on managing the supplier relationship, but during the study participants were supported to pick up other areas of development from their own work and environment. The contractor's wish was to collect comprehensively the following research items and proposals for development projects.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, yhdistäen laadullista ja määrällistä tutkimusta. Aineistoa kerättiin haastattelulla, kyselytutkimuksella, työpajatoiminnalla sekä havainnoilla ja keräämällä aineistoa toimeksiantajan henkilöstöltä tietopyynnöillä. Aineiston kerääminen keskittyi toimeksiantajan toimitusketjun hallinnan organisaatioon Suomessa. Tutkimukseen osallistuminen oli korkealla tasolla tiimin sisällä.
Tutkimuksen tavoitteena oli määritellä toimittajasuhteen hallinnan nykytila toimeksiantajan organisaatiossa ja luoda sekä politiikka että prosesseja toimittajasuhteen hallinnan johtamiseen ja käyttämiseen. Tutkimus osoitti, että toimittajasuhteen hallinnan nykytilanne oli kokonaisuus pirstaleisia prosesseja ja työvaiheita, mutta myös sen, että toimittajasuhteen hallintaa halutaan tiimissä tehdä ja se koetaan tärkeäksi. Toimittajasuhteen hallintaa ei ole huomioitu toimeksiantajan strategiassa, eikä toimittajasuhteen hallinnan etuja ole analysoitu kehittäessä toimintaa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi analyysi toimittajasuhteen hallinnan nykytilan haasteista ja kehityskohteista sekä SRM-politiikka toimeksiantajan käyttöön. Toimittajasuhteen hallinnan vastuita määriteltiin RACI-taulukkoon ja politiikasta tehtiin visualisointi tiimin käyttöön. Tutkimuksen tuloksena syntyi kehitys- ja jatkotutkimuskohteita toimeksiantajan käyttöön. Työn keskipiste oli toimittajasuhteen hallinta, mutta tutkimuksen aikana osallistujia tuettiin nostamaan muitakin kehityskohteita omasta työstään ja ympäristöstään. Toimeksiantajan toiveena oli kerätä kattavasti seuraavia tutkimuskohteita ja ehdotuksia kehitysprojekteille.
The study was carried out as a multi-method study, combining qualitative and quantitative research. Data was collected through interviewing, surveying, workshop activities, and observations and by collecting data from the staff. The collection of data focused on the organisation of supply chain management in Finland. Participation in the study was at a high level within the team.
The aim of the study was to define the current state of supplier relationship management in the client organization and to create both policies and processes for managing and operating supplier relationship management. The study showed that the current status of the supplier relationship management was a whole of fragmented processes and work phases, but also that supplier relationship management is wanted and felt important. Supplier relationship management has not been considered in the client's strategy, and the benefits of supplier relationship management have not been analyzed when developing operations.
The result of the study was an analysis of the challenges and development tar-gets of the current state of supplier relationship management, as well as an SRM policy for the use of the organisation. Responsibilities for supplier relationship management were defined in the RACI table, and the policy was visualized for the team. The study highlighted the following areas of development and needs to develop the team's work. The focus of the work was on managing the supplier relationship, but during the study participants were supported to pick up other areas of development from their own work and environment. The contractor's wish was to collect comprehensively the following research items and proposals for development projects.
