Yhteistyökumppanuussuhteiden kehittäminen urheiluorganisaation toiminnassa
Laaksonen, Eetu (2025)
Laaksonen, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926631
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin KooKoo Hockey Oy:n toimeksi antamana. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa hyödynnetään kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Työssä keskitytään työn toimeksiantajaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua tarkemmin organisaation yhteistyökumppanitoimintaan sekä tuottaa ajantasainen kuva kumppaniyritysten tyytyväisyydestä nykyiseen kumppanuussuhteeseen, ja tuoda tätä kautta kehityskohteita ja -ideoita esille. Tutkimusongelmana oli ”Miten nykyisiä KooKoon yhteistyökumppanuussuhteita voitaisiin kehittää?”
Tutkimus toteutettiin laatimalla verkkokysely organisaation virallisille yhteistyökumppaneille. Tutkimukseen haluttiin ottaa mukaan myös kolme yritystä, jotka eivät vielä ole KooKoon yhteistyökumppaneita. Tarkoituksena oli näitä yrityksiä haastattelemalla selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksissä yhteistyökumppaniksi ryhtymiseen, sekä onko yrityksessä harkittu KooKoon yhteistyökumppaniksi ryhtymistä. Tämän tarkoituksena oli tuoda esille näkökulmia sille, miksi KooKoota ei nähdä potentiaalisena yhteistyökumppanina.
Työn lopputuloksena KooKoo sai ajantasaisen yleiskuvan kumppanuussuhteidensa nykytilasta sekä siitä, mihin yhteistyökumppanit ovat tai eivät ole tyytyväisiä. Tulosten ja kehitysideoiden pohjalta KooKoo voi lähteä kehittämään tarvittavia osa-alueita kumppanitoiminnassaan.
KooKoon nykyiset yhteistyökumppanit olivat enimmäkseen tyytyväisiä kumppanuussuhteeseen kokonaisuutena. Kokonaisuudessaan KooKoo sai NPS-tuloksen +44. Pääyhteistyökumppanit olivat kuitenkin hieman tyytyväisempiä kumppanitoimintaan kuin yhteistyökumppanit.
Yritykset, jotka eivät vielä ole KooKoon yhteistyökumppaneita, kertoivat että kumppaniksi ryhtymiseen vaikuttavat mm. näkyvyys, verkostoituminen sekä asiakashankinta. Yrityksissä ei ollut harkittu viralliseksi yhteistyökumppaniksi ryhtymistä, mutta KooKoon tarjoamien palveluiden käyttöä kylläkin.
Tuloksien perusteella kehityskohdiksi KooKoon yhteistyökumppanuussuhteissa voitaisiin nostaa viestinnän, aktiivisuuden, kumppanuuden tuomien etujen parantaminen sekä kumppanitapahtumien ja VIP-ravintola Orpe-klubin kehittäminen. The primary objective of this thesis was to study the commissioner’s partnership operations in detail, provide an up-to-date overview of the partner companies’ satisfaction with their partnership in its current state, identify areas for improvement, and generate development ideas.
This thesis is a case study that employs both quantitative and qualitative methods. The study was implemented by creating an online survey targeted at the commissioner’s official partners. In addition, three companies that are currently not partners were interviewed to explore the factors that influence a company’s decision when forming a partnership, and to determine whether they had previously considered partnering with the commissioner. These interviews also helped to define the reasons why some companies did not perceive the commissioner as a potential partner.
Overall, the commissioner’s current partners expressed a high level of satisfaction with the partnership. The commissioner achieved a Net Promoter Score (NPS) of +44. However, main partners reported slightly higher satisfaction levels compared to other partners. Non-partner companies stated visibility, networking opportunities, and customer acquisition as key factors influencing their decision to form a partnership. While they had previously not considered becoming official partners, they had expressed interest in using the commissioner’s services.
As a result, this study provided the commissioner with a current, up-to-date overview of the state of its current partnerships, highlighting areas where partners are satisfied as well as those where they are not. Based on the findings and development suggestions, the commissioner can begin taking steps towards improving its partnership operations. The results suggest that the commissioner’s partnership operations could be strengthened by improving communication, increasing engagement, enhancing the benefits offered to partners, and further developing partner events as well as the VIP restaurant, Orpe-klubi.
Tutkimus toteutettiin laatimalla verkkokysely organisaation virallisille yhteistyökumppaneille. Tutkimukseen haluttiin ottaa mukaan myös kolme yritystä, jotka eivät vielä ole KooKoon yhteistyökumppaneita. Tarkoituksena oli näitä yrityksiä haastattelemalla selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityksissä yhteistyökumppaniksi ryhtymiseen, sekä onko yrityksessä harkittu KooKoon yhteistyökumppaniksi ryhtymistä. Tämän tarkoituksena oli tuoda esille näkökulmia sille, miksi KooKoota ei nähdä potentiaalisena yhteistyökumppanina.
Työn lopputuloksena KooKoo sai ajantasaisen yleiskuvan kumppanuussuhteidensa nykytilasta sekä siitä, mihin yhteistyökumppanit ovat tai eivät ole tyytyväisiä. Tulosten ja kehitysideoiden pohjalta KooKoo voi lähteä kehittämään tarvittavia osa-alueita kumppanitoiminnassaan.
KooKoon nykyiset yhteistyökumppanit olivat enimmäkseen tyytyväisiä kumppanuussuhteeseen kokonaisuutena. Kokonaisuudessaan KooKoo sai NPS-tuloksen +44. Pääyhteistyökumppanit olivat kuitenkin hieman tyytyväisempiä kumppanitoimintaan kuin yhteistyökumppanit.
Yritykset, jotka eivät vielä ole KooKoon yhteistyökumppaneita, kertoivat että kumppaniksi ryhtymiseen vaikuttavat mm. näkyvyys, verkostoituminen sekä asiakashankinta. Yrityksissä ei ollut harkittu viralliseksi yhteistyökumppaniksi ryhtymistä, mutta KooKoon tarjoamien palveluiden käyttöä kylläkin.
Tuloksien perusteella kehityskohdiksi KooKoon yhteistyökumppanuussuhteissa voitaisiin nostaa viestinnän, aktiivisuuden, kumppanuuden tuomien etujen parantaminen sekä kumppanitapahtumien ja VIP-ravintola Orpe-klubin kehittäminen.
This thesis is a case study that employs both quantitative and qualitative methods. The study was implemented by creating an online survey targeted at the commissioner’s official partners. In addition, three companies that are currently not partners were interviewed to explore the factors that influence a company’s decision when forming a partnership, and to determine whether they had previously considered partnering with the commissioner. These interviews also helped to define the reasons why some companies did not perceive the commissioner as a potential partner.
Overall, the commissioner’s current partners expressed a high level of satisfaction with the partnership. The commissioner achieved a Net Promoter Score (NPS) of +44. However, main partners reported slightly higher satisfaction levels compared to other partners. Non-partner companies stated visibility, networking opportunities, and customer acquisition as key factors influencing their decision to form a partnership. While they had previously not considered becoming official partners, they had expressed interest in using the commissioner’s services.
As a result, this study provided the commissioner with a current, up-to-date overview of the state of its current partnerships, highlighting areas where partners are satisfied as well as those where they are not. Based on the findings and development suggestions, the commissioner can begin taking steps towards improving its partnership operations. The results suggest that the commissioner’s partnership operations could be strengthened by improving communication, increasing engagement, enhancing the benefits offered to partners, and further developing partner events as well as the VIP restaurant, Orpe-klubi.
