Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Automaation hyödyntäminen Service deskissä : Case: Dustin Finland Oy

Aitovaara, Elias (2025)

 
Avaa tiedosto
Aitovaara_Elias.pdf (1.089Mt)
Lataukset: 


Aitovaara, Elias
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102926619
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajayrityksen service deskiä voidaan kehittää ja tehostaa automaation avulla. Opinnäytetyön taustalla oli havainnot service deskissä työskentelystä, joiden perusteella työarjessa toistuu suuri määrä rutiininomaisia ja manuaalisia tehtäviä. Nämä tehtävät kuormittavat asiantuntijoita ja hidastavat sitä myötä tikettiprosesseja.

Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita toimeksiantajayrityksen asiantuntijoille. Haastatteluista saatuja havaintoja verrattiin teoriaan, jossa tarkisteltiin ITIL- ja ITSM-käytäntöjä sekä automaation ja itsepalveluratkaisujen hyödyntämistä. Teoriaosassa esiteltiin myös toimeksiantajan järjestelmiä, jotta lukija saa käsityksen tutkimuksen toimintaympäristöstä ja teknisestä taustasta.

Tuloksissa tunnistettiin useita kehityskohteita, joissa automaatio sekä erityisesti itsepalvelu muodossa olevat ratkaisut voisivat tehostaa toimintaa service desk ympäristössä. Kehitysehdotuksiksi nousivat Admin By Request -ratkaisun laajentaminen, salasanan nollaus itsepalveluna, nollatason itsepalvelusovellus sekä tekoälyn hyödyntäminen eskalaatiopohjissa. Kyseisten ratkaisujen avulla voidaan vähentää manuaalista työtä, nopeuttaa tikettiprosessia ja parantaa asiakaskokemusta.

Tulokset osoittavat, että automaation ja tekoälyn hyödyntäminen service deskissä tarjoaa mahdollisuuksia toiminnan tehostamiseen sekä resurssien parempaan kohdentamiseen. Työn tekeminen syvensi myös tekijän ymmärrystä ITIL- ja ITSM-käytännöistä sekä vahvisti näkemystä service deskin strategisesta merkityksestä osana IT-organisaation palveluhallintaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste